Viksten satte första målet i FBK-tröjan
Publicerad: 2018-09-20
Eftersnack
FBK inledde matchen mot Skellefteå på ett bra sätt och tog rättvist ledningen. Målskytt: Daniel Viksten!
– Det var skönt att få hänga dit den, säger nyförvärvet efter sitt första SHL-mål för Karlstadslaget.

Daniel Viksten är en kvick spelare med ett vasst skott och han är värvad för att göra mål och poäng. Mot Skellefteå spräckte han målnollan när han tryckte in 1-0-pucken efter 5:32 och hela formationen var inblandad.
– Jag, Martin (Johansson) och (Axel) Ottosson fick till ett bra anfall och fick lite snurr på dem. Ottosson tog med sig pucken bakom målet och jag såg att han tittade på mig, jag försökte bara ta mig in framför målet så snabbt jag kunde.
Ottossons passning var perfekt och Viksten kunde från nära håll direktskjuta in pucken bakom Mantas Armalis i SAIK-målet.
– Det var skönt att få hänga dit den, konstaterar han.
Jo, det är alltid nyttigt för en van målgörare att få trycka dit första pucken tidigt på säsongen.

FBK startade ändå matchen bra?
– Vi började ganska bra, fick lite långa anfall och borde kanske satt nån mer puck i första, tycker han.
Sen kom Skellefteå tillbaka och tog över i andra perioden.
– Vi gör inte klart jobbet, vi måste jobba mycket hårdare om vi ska vinna matcher. Vi blir lite bekväma, mer start och stopp istället för att svänga undan och hoppas på att få med oss pucken, säger 29-åringen självkritiskt.
Skellefteå satte hög press som vanligt?
– Ja, men då ska man kanske inte ska vara konstruktiv i alla lägen utan spela enklare och skicka ut pucken ibland. Vi har väldigt spelskickliga backar men det kanske blev lite väl mycket.

Viksten var väldigt nära att bli stor matchhjälte men målramen var ivägen med sex minuter kvar.
– Ja, den gick i stolpen, insidan stolpen, lite otur…
Du och hela kedjan såg ändå ganska pigga ut ikväll?
– Det kändes helt ok, det är forfarande en omställning när man kommer från ett lag som inte ville spela så mycket med pucken (som här). Skönt att målskyttet lossnade också.
Centern Axel Ottosson såg också lite bekvämare ut ikväll?
– Ja, han är ju en skicklig spelare, vår formation gjorde en mycket bättre match än senast.

Livet och serien går vidare trots förlusten, på lördag är det Malmö på bortaplan som gäller.
– Vi får ta lärdom av det här och "steppa upp" till nästa match!