Storseger i hemmapremiären
Publicerad: 2022-09-24
NDHL
Det tog 41 sekunder, sedan var matchen i det stora hela slut. Emma Murén öppnade målskyttet i Färjestads hemmapremiär mot Mora - en match som slutade 6-0 (5-0, 1-0, 0-0.)

Färjestad startade hemmapremiären i en rasande fart. Mora fick inte låna pucken och efter 41 sekunder satt matchens första mål. Emma Murén blev premiärskytt i Löfbergs Arena, men hennes poängskörd slutade inte där. Efter första perioden hade hon hunnit att servera Emelie Cordoba vid hennes båda mål - en period som hemmalaget övertygande ledde med 5-0.

Den andra perioden blev jämnare rent resultatmässigt, men det var Färjestad som dikterade villkoren på isen. Esteri Kalliomäki gjorde periodens enda mål.
Den tredje var de andra lik. Färjestad ägde pucken men effektiviteten fanns inte riktigt där. Mora kom i en och annan strökontring, men kom inte närmare än ett sent skott i Linda Glädts högra stolpe.
– Vi kommer ut i ett högt tempo och får också utdelning direkt. Sen bibehåller vi åktempo och pucktempo vilket gjorde att vi gick ifrån till en stor ledning efter första. I andra började vi tumma lite på det vi var bra på i första men utökade ändå. Efter två perioder hade vi gjort mål på var sjätte skott, så effektiviteten var bra, säger tränare Silje Holös.

Jämnt mot Falun senast, fler mål idag. Vad har hänt i veckan?

– Vi har jobbat på bra och vi kommer att bli bättre över tid. Falun var väl också ett aningen tuffare motstånd än Mora idag, men det vi ska ta med oss under veckorna som kommer nu är att inte gå ner i tempo oavsett. Jag förstår varför det kan bli så, men det måste vi jobba bort. Vi borde ha kunnat göra mer mål idag med tanke på det spelmässiga övertaget, avslutar Holös.

MATCHFAKTA

Färjestad BK - Mora IK
6-0 (5-0, 1-0, 0-0)
Mål, FBK: Emelie Cordoba 2, Emma Murén, Esteri Kalliomäki, Andrine Furulund, Karolin Malmquist.
Skott: 54-9 (20-1, 18-6, 16-2)
Utv, FBK: 1x2 MIK: 4x2
Publik: 184