J20: Dubbla segrar i Skåne
Publicerad: 2019-02-03
Junior
Grabbarna i Färjestad J20 tog i lördags sin andra seger på två dagar efter att man på bortais slagit Rögle BK med 3-1 och Malmö Redhawks med 4-2.
– Sex poäng och sjätte raka. Killarna ska vara nöjda, säger tränare Andreas Johansson.

Rögle BK - Färjestad BK

Först ut på schemat stod Rögle BK under fredagskvällen. Matchen började något trevande och lagen kände på varandra. Efter 1-0 av Johan Nordling i mitten av första perioden kom passningsspelet igång och ju längre matchen led ju stabilare blev Färjestads spel. Killarna var först in i duellerna och kunde därmed föra matchen. Slutsiffrorna skrevs till 3-1 efter en händelserik andra period och målfattig sista.

– En stark insats av killarna där vi tog över mer och mer ju längre matchen gick. Önskar vi kunde nyttja spelet i numerärt överläge något bättre men i helhet är jag nöjd och starten på en helg i Skåne började bra, säger en glad tränare.

Killarna packade efter matchen ihop sina trunkar för avfärd till Malmö där man övernattade. Matchstart redan 11:00 innebar få timmar sömn på hotell innan frukost och transport med buss till uppvärmning och nedsläpp.

Hur påverkas killarna av lite sömn och att sova på hotell?

– Det där med lite sömn och att sova på hotell blir till en grej först när man gör det till en grej om du förstår vad jag menar? Vår inställning är att inte fokusera på de detaljerna utan finna oss i alla situationer och göra det bästa av det, säger Andreas.

Malmö Redhawks - Färjestad BK

En hårdare uppvärmning var beställt av tränarstaben för att skaka ur kroppen och direkt komma in i tempot. Detta gav åskådarna en fysisk matchstart där Malmö satte hårt mot hårt och utvisningarna kom på löpande band. Bra boxplay från bägge lag gjorde att första perioden slutade mållöst men detta la också grund för en bra fortsättning på matchen.

Färjestad dominerade från sekund ett av andra perioden. Spelet innehöll fart, attityd, bra passningsspel och effektivitet. Perioden slutade 3-0 och tränaren njöt av tillställningen.
– Vilken period killarna gjorde. Det är den bästa sen jag kom in i laget, menar Johansson.

Tredje perioden ändrade även den lite skepnad även om Färjestad började bäst. När Malmö får in reduceringspucken blir laget något ängsligt och matchen får nerv. Även 2-3-målet kom och Färjestad keepern Eric Forsberg ställdes rejält på prov innan laget kunder rida ur stormen och sätta en puck i tom bur.
– Spännande avslutning men som helhet gör vi en bra match och är värda segern, säger Andreas.

Hur summerar du helgen?

– Det är bra gjort att åka till Skåne och hämta hem sex poäng tillbaka till Värmland, avslutar en nöjd tränare och som också hälsar alla glada supportrar en trevlig helg.

Rögle BK - Färjestad BK

1-3 (0-1, 1-2, 0-0)