FBK tappade allt i tredje perioden
Publicerad: 2019-04-08
Matchreferat SF2
Djurgården Hockey - Färjestad BK 5-3 (0-0, 1-2, 4-1). Efter en mållös första period kunde FBK gå upp till 0-2 efter två fina mål i powerplay. DIF lyckades vända till 5-2 i tredje innan FBK reducerade till 5-3 i slutsekunderna. Därmed är det kvitterat till 1-1 i matcher.

Första perioden

Färjestad inledde klart bäst och Joakim Nygård åkte sig fri på vänsterkanten efter en och en halv minut men sköt tätt över. Djurgårdens svarade med ett stolpskott från Dick Axelsson minuten senare.
Gästerna dominerade spelmässigt tack vare vass skridskoåkning, aggressivt spel och bra passningsspel. Hemmalaget fick periodens enda powerplay och hade några halvchanser men Markus Svensson i FBK-målet höll tätt.
Daniel Viksten fick ett gratisläge i tionde minuten men Adam Reideborn räddade. Skotten var 2-8 efter halva perioden men DIF jämnade ut spelet under andra halvan av perioden även om det var nästan fritt från vassa målchanser. FBK fick en chans i slutsekunderna när Michael Lindqvist hade skottläge till höger men han passade snett inåt bakåt där Nygård inte fick ordning på skottet.

Andra perioden

FBK var nära ett ledningsmål då Lindqvist spelade in till Nygård men Reideborn räddade. FBK fick sitt första numerära överläge och ett hypervass spel gav ledningsmålet. Nygård spelade över till Linqvist som hade helt öppen kasse. Ursnyggt och 0-1 efter 4:46!
Hemmalaget fick nästa powerplay men hade svårt att skapa något mot ett aggressivt FBK.
Ny DIF-utvisning i elfte minuten blev kostsam då Lindqvist sköt ett skott som Reideborn halvräddade och Marcus Nilsson kunde peta in returen. 0-2 efter 11:20!
Två minuter senare blev Nygård dubbelt hakad i friläge och fick straff. Michael Lindqvist la straffen men skottet smet utanför målramen.
Två snabba FBK-utvisningar gav ett långt fem mot tre-överläge för hemmalaget och Linus Hultström kunde sätta reduceringen högt bakom en skymd Svensson i FBK-målet med tre minuter kvar.

Tredje perioden

Det blir betydligt tuffare och grinigare mellan spelarna när DIF jagade kvittering. Och den kom efter 3:30 när Emil Bemström sätter upp pucken i högerkrysset. FBK protesterar kraftigt eftersom målet föregick av en klar offside som linjedomaren missar helt.
Onödig FBK-utvisning innebar powerplay för DIF och då kom 3-2. Linus Hultström sköt och en skymd FBK-målvakt fick släppa pucken förbi sig.
Nu var det FBK som tvingades jaga men man hade inget flyt utan 4-2 kom efter att Robin Norell passat in mot mål och pucken studsat på FBK-skridsko in bakom en ställd FBK-målvakt.
FBK plockade målvakten med drygt tre minuter kvar men det slutade med att Dick Axelsson satte 5-2 i tom kasse med minuten kvar. FBK fick powerplay med nio sekunder kvar och då hann Lindqvist piska in sitt andra mål för kvällen till 5-3.