VD har ordet
Publicerad: 2023-01-20
Bästa GrönVita vänner!

Börjar denna veckas upplaga med att snurra tillbaka tiden till juletid. Att driva föreningsverksamhet oaktat det är på yttersta elitnivå eller på mer grundläggande nivå kräver sitt engagemang, sina eldsjälar och sina ideella krafter. Det kräver passion, empati, mod och förmågan att se till större sammanhang. Meningsfullhet för så många som möjligt, så länge som möjligt som vi skrivit i vår egen strategi är en sammanfattning. Eller så summerar vi det helt enkelt med vår evigt stående devis ”Framåt Och Uppåt – Tillsammans”. Allt detta är som sagt nödvändiga inslag i en fungerande föreningsverksamhet men det krävs också kapital. Kalaset som det heter behöver finansieras oaktat på vilken nivå verksamheten bedrivs och för det behövs starka partners.

Tillbaka alltså till juletid då vår partner McDonalds med familjen Hjelte, på toppen av ett redan starkt engagemang i vår GrönVita förening gav ytterligare ett rejält ekonomiskt bidrag till vår verksamhet. En överraskning som heter duga och när Patrik Hjelte under vår annandagsmatch berättade om det extra och generösa bidraget var det nog många med mig som blev snudd på mållösa. Utöver samarbetet med oss i Färjestad BK kan vi i olika sammanhang och medier följa att McDonalds och Hjelte stöttar och bidrar i flera idrottsverksamheter i länet. Ett hedervärt engagemang för föreningslivet och som därigenom också bidrar till att utveckla vårt samhälle. Ett stort GröntVitt hatten av för det fina engagemanget!

Damerna har lagt ytterligare en seger till raden sedan senast och endast ett par matcher återstår innan kvaltider. Sista hemma i grundserien är nu på söndag 15:00 när SHK kommer till Löfbergs Arena. Damernas transferfönster stängde i söndags och en högst meriterad förstärkning ansluter inför stundande kval. OS och VM meriterade Maria Lindh förstärker laget och med grundserien väl avklarad gäller det att kraftsamla, ta hand om skallar och kroppar, slipa detaljer och vara redo. Ska bli otroligt intressant att följa kvalet och naturligtvis hjälps vi åt och stöttar laget på plats!

Vill du jobba i vårt GrönVita team eller känner du någon som du tror skulle passa in? Verksamheten fortsätter att utvecklas positivt vilket är väldigt glädjande och mer ska det bli! Just nu söker vi två heltidstjänster. Dels en assisterande Service Manager samt en kock, men även extrapersonal till våra barer och restauranger. Mer information och tjänsterna och hur man söker hittar du på vår hemsida. Kanske blir det just dig jag får hälsa välkommen till oss?

Under veckan har vår nya kylanläggning tagits i bruk och konverteringen från ammoniak till glykolbaserad kylning är alltså klar och driftsatt – skönt när allt fungerar och går enligt plan. Enligt plan gick det också för herrarna hemma mot HV71 i lördags. En seger på kontot och även om tillställningen på isen kanske inte var helt igenom bländande så är 3 pinnar alltid varmt välkomna. Tränarteamet intakt och på plats för framtiden är en viktig pusselbit och att dom gör ett bra jobb tror jag vi är rörande överens om.

Vi har strategidagar med vår huvudstyrelse från lunch idag fredag – matchstart imorgon lördag så jag fuskade lite och skrev fredagsbrev redan igår torsdag eftermiddag. Det innebär att det i skrivande stund är dags att bege mig hemåt, bänka mig framför TVn och förhoppningsvis se Brynäs få pisk. Kul att följa Wille Johansson 17 år gammal som är med laget till Gävle för SHL debut. Ytterligare en GrönVit ”pöjk” med framtiden för sig. Lägger vi till mötet med Skellefteå lördag och damernas match söndag så förstår du att gränsen mellan jobb och fritid eller om du så vill helg och vardag i den här rollen är rimligt suddig men vad gör väl det när det är så jäkla kul!

Njut en fin helg - vi syns i arenan! Hockeyhälsningar, Stefan

VD Stefan Larsson