Oskar Steens stora genombrott i FBK
Publicerad: 2018-11-03
Eftersnack
Oskar Steen debuterade redan som 17-åring i Färjestad men det är först nu som han blommat ut som en fullfjädrad SHL-spelare. Han var en av de bästa i dagens match med 1 mål och 2 assist i 4-1-segern mot Malmö
– Jävligt skönt! Verkligen skönt att vinna efter förlusten i torsdags, säger Oskar.

– Jävligt skönt! Verkligen skönt att vinna efter förlusten i torsdags, utbrast Oskar Steen efter 4-1-segern mot Malmö.

Bara att hålla med, i torsdags hade man 2-1-ledning med minuten kvar, då tappade FBK två av de tre poängen på ett snöpligt sätt mot Skellefteå.
– Vi gjorde det så jäkla bra i tredje där vi stängde ner dem helt och åkte på ett oturligt 2-2-mål, minns han.
– Det var inget bra agerande av mig i tre mot tre, jag var riktigt irriterad på mig själv, säger Oskar om Skellfteås avgörande i förlängningen.

Mot Malmö var Oskar en av de dominanta offensiva spelarna i FBK, även om det var en riktig lagseger som grundlade de tre poängen.
– Tog förlusten senast på ett bra sätt och hade bra energi och gjorde det bra idag istället, ler han.
Det kan man lugnt säga, först assisterade han till Linus Johanssons 2-0-mål och sen till Johan Ivarssons 3-1-mål. Sen gjorde han själv 4-1-målet i slutet av tredje. Tre poäng i samma match.
– Ja, det är första gången i en SHL-match, kul när det händer men framför allt var det tre poäng till laget.
Målet, det var inte ditt svåraste i karriären?
– Nej, det var bara att peta in den, får tacka Johan (Ryno) för passet, skrattar han efter att ha fått tom måbur serverad av Ryno.

Och nu kommer ett välbehövligt uppehåll, FBK har saknat sju ordinarie spelare de senaste matcherna.
– Ja, lite skönt, faktiskt, efter allt matchandet. Samtidigt måste berömma dem som kommer in, de gör det jättebra. Även de backar som inte spelade så mycket tidigare, Teddan, Press och Ivarsson, gör det grymt bra, säger han.
Att Theodor Lennström, Robin Press och Johan Ivarsson gjort det bra råder det inget tvivel om, det visar påen bra bredd på FBK´s backsida.

Som junior gjorde Oskar Steen mycket poäng i både J18 och J20-lagen.
– Jag har alltid varit en offensiv spelare, spelat mycket powerplay och gjort mycket mål och assist.
I FBK´s A-lag har det varit lite svårare att få till poängen. På 109 matcher i SHL´s grundserie hade han inför säsongen gjort 5 mål och 10 assistpoäng. Nu har det blivit lika många mål, 5 st på 15 spelade matcher i höst. Dessutom 3 assistpoäng.
– Det är väl det som saknats lite i SHL, lite självförtroende, tror 20-åringen.
– Fysiskt sett har jag blivit bättre och även snabbare och känner mig väldigt stark jämfört med tidigare även om jag tränat hårt inför varje säsong. Men visst är det skönt att få lite betalt nu.
På läktaren satt ikväll förre storspelaren i NHL Jamie Langenbrunner, numer scout för Boston, det lag som Oskar är draftad av. Extra taggad med scouten på läktaren?
– Nej, det tror jag inte, skrattar han.
– Jag pratade med dem redan efter matchen i Växjö där de också var. De tycker att det är kul att jag får spela så mycket, att det går bra och får spela i olika spelformer och gör poäng.

Lita på att det kommer mer, Oskar Steens hockeykarriär är bara i sin början.

Webredakt Hans-Göran Bäckström