Tung förlust i Linköping
Publicerad: 2023-01-31
Matchreferat
Linköping HC - Färjestad BK 5-2 (2-1, 1-1, 2-0).
Linköping körde över FBK första halvan av matchen och gick upp till 3-1. FBK försökte i tredje men det slutade 5-2, det sista målet i tom kasse. Målvakten Matt Tomkins bäst i FBK.

Första perioden

Hemmalaget tog kommandot från start och man tog ledningen då Linus Hultström sköt ett långskott som slank in bakom en skymd Matt Tomkins i FBK-målet. 1-0 efter 2:25.
FBK svarade knappt en minut senare då Mattias Göransson sköt från blålinjen och Michael Lindqvist styrde nära målet, otagbart för Marcus Högberg.
I femte minuten drog FBK på sig första utvisningen och LHC hade ett otroligt vasst PP, man hde 3-4 högkaratiga lägen där Tomkins räddade med stor skicklighet och en gnutta tur.
Hemmalaget fortsatte att dominera, hade ytterligare ett powerplay men Tomkins stod emot.
Efter drygt femton minuter höll inte ens Tomkins emot, två FBK-spelare gick på Christopher Ehn och pucken hamnade hos Filip Bystedt som helt fri kunde trycka in pucken på Tomkins klubbsida.
2-1 i paus var oerhört smickrande för Färjestad, det kunde varit mycket mer.

Andra perioden

Linköping fortsatte att dominera om än inte lika stort som i första perioden. Man fick utdelning då Linus Hultström sköt ett långskott som satt i högerkrysset, Tomkins var helt skymd och chanslös. 3-1 efter 4:20.
FBK tog timeout i sjätte minuten för att få ordning på spelet. Efter åtta minuter fick man sitt första powerplay och då kom reduceringen. Theodor Lennström skottfintade i mitten men passade överraskande ut till vänster där Marcus "Lilliz" Nilsson hade nästintill öppet mål då Högberg inte hann över i sidled. Ett makalöst pass från Lennström!
Sen kom FBK mer och mer ju längre perioden led och det var helt ombytta roller. FBK hade långa anfall och man hade chans på chans men nu var det Högbergs tur att hålla tätt.

Tredje perioden

Hemmalagets Ehn fick ett friläge som Tomkins räddade inna FBK drog på sig ett lagstraff med för många spelare på isen. Tomkins gjorde en ny dunderräddning på målinjen men när Markus Hännikäinen styrde Hultströms backskott kunde inte ens Tomkins stå emot. 4-2 efter 3:40 och tung uppförsbacke för gästerna.
FBK försökte och försökte, hade sina chanser men släppte också till bakåt, bl a hade Broc Little ett friläge som Tomkins klarade.
Man plockade målvakten på slutet men det slutade med att Henrik Thörnqvist satte spiken i kistan med sitt 5-2 i tom kasse.

Det duger inte att spela på rätt nivå i 30 minuter, bara att konstatera. Matt Tomkins klart bäste FBK-spelare, målvakten gjorde ett antal femstjärniga räddningar.