FBK föll på Hovet mot Djurgården
Publicerad: 2019-01-29
Matchreferat
Djurgårdens IF - Färjestad BK 3-2 (1-1, 1-0, 1-1). FBK tog ledningen i första perioden men Djurgården kvitterade och tog ledningen i den andra. Hemmalaget ökade till 3-1 i tredje och FBK jagade förgäves trots 3-2-reducering på slutet.

Första perioden

Inledningen var jämn men hemmalaget tog över spelmässigt men de skapade inte de riktigt heta chanserna. FBK redde ut ett numerärt underläge och Daniel Viksten hade ett bra läge som Adam Reideborn räddade. I sjätte minuten fick FBK lite tryck och när Jesper Olofsson sköt från långt håll satt pucken mellan klubhandske och benskydd på DIF-målvakten.
Djurgården fortsatte att vara spelförande och 1-1 kom efter elva minuter. Olle Alsing kom sköt från halvdistans och pucken for in över bortre benskyddet på Adam Werner i FBK-målet.
Båda lagen hade varsitt resultatlöst powerplay men det var 1-1 i paus.

Andra perioden

FBK inledde starkt och DIF tog timeout tidigt. Om det var den som spelade in låter jag vara osagt men bara 25 sekunder senare kom 2-1-målet. Sebastian Strandberg slängde in pucken mot mål och en skymd Werner hann inte knipa igen mellan klubbarm och benskydd.
Hemmalaget fick ny energi och med en högljudd klack i ryggen tryckte man på för fler hemmamål. FBK hade svårt att få till någon offensiv, även om man hade lite tryck på slutet, och det var målvakts-Werner som såg till att det inte var större siffror än 2-1 efter två spelade perioder.

Tredje perioden

DIF fortsatte att trumma på och nu var det FBK som tod en tidig timeout. Gästerna repade mod och Oskar Steen stal pucken i anfallszonen men skottet satt i ribban.
En olycklig FBK-utvisning stökade till det och Emil Bemström kunde panga in 3-1 för DIF i powerplay efter sex minuter.
FBK fick ett powerplay men utan resultat. Karlstadslaget försökte och försökte men mötte ett väldigt tungt, hårdjobbande och disciplinerat hemmalag. Jacob Josefsson hade dessutom ett skott i ribban med fyra minuter kvar i powerplay för DIF.
FBK plockade målvakten med två minuter kvar och fick in reduceringen till 3-2 genom Johan Ryno med 22 sekunder kvar. Man satsade allt sista sekunderna men hann inte få till någon mer målchans och förlusten var ett faktum.