Färjestad värvar från toppkonkurrenten
Publicerad: 2020-01-02
Dam
Det rör sig även på damsidan. Idag presenterar Färjestad en återvändare till damlaget. Saga Thynell Nissas lämnar Sandviken och kommer hem till Färjestad BK.

Efter en dryg säsongs spel hos toppkonkurenten i den västra DamEttan, Sandviken, återvänder Saga Thynell Nissas till Färjestad. Saga kom till FBK inför kvalet 2017 och spelade här säsongen 17/18 innan hon inför förra säsongen gick till Sandviken där hon blev en bärande spelare vilket statistiken 34 poäng (28+6) på 18 matcher vittnar om. Under sin första sejour i den grönvita tröjan gjorde hon 27 poäng (17+10) på 23 matcher inklusive kvalspel.

– Saga är en stabil och hårt spelande back med rejäla offensiva kvaliteter, vilket statistiken bekräftar. Hon är allround och kan även användas som center. Med henne, tillsammans med comebacken av Fia Larsson, får vi både en större bredd och, framförallt, rejäl spets på backsidan i truppen, säger tränare Niclas Malmqvist.

Saga har också med sig rutin från Spel i SDHL där hon representerat både Brynäs, Leksand och Sundsvall (kval).
Saga är med i truppen som tar sig an Leksand på bortais söndagen 5/1.