FBK föll i målrik premiär
Publicerad: 2019-09-14
Matchreferat
Färjestad BK - Örebro HK 4-6 (2-2, 1-2, 1-2). En fullsatt Löfbergs Arena bjöds på ett riktigt målkalas i SHL-premiären. Örebro tog ledningen fyra gånger om och till slut orkade inte FBK kvittera, 4-6 kom i tom FBK-kasse.

Första perioden

Färjestad dominerade fullständigt första 5-6 minuterna och hade massor med lägen men lyckades inte överlista Dominik Furch i bortamålet. Sen slarvade hemmalaget två gånger om på offensiv blålinje. Max Lindolm fick först ett friläge som Markus Svensson plockade i FBK-målet. Repris bara sekunder senare, Svensson räddade första skottet men Mattias Bromé kunde enkelt trycka in returen.
Båda lagen hade chansen med en man mer i mitten av perioden men inget mål.
I sjuttonde minuten kom kvitteringen då Victor Ejdsell tryckte in pucken från halvdistans. Glädjen blev kortvarig då Glenn Gustafsson tryckte in en retur, 1-2 bara 29 sekunder efter kvitteringen.
FBK fick ett powerplay och kvitteringen kom då Ejdsell spelade över till vänster där Linus Johansson fick öppet mål.
2-2 i paus efter en händelserik period och 12-8 i skott.

Andra perioden

FBK borde tagoit ledningen men Per Åslunds skott på borte stolpen räddades av Furch efter en fenomenal sidledsförflyttning.
Istället kom 2-3 då Ludwig Rensfelt styrde in pucken efter 4:26.
FBK svarade minuten senare då Johan Ryno fint frispelades av Jonathon Blum. Ryno satte pucken på bortre stolpen och det var 3-3.
Hemmalaget fick ett nytt friläge efter nio minuter men Marcus Nilssons skott tog i högerstolpen.
Örebro skickade in mycket pucker mot mål från alla vinklar och på en sådan puck kunde Christopher Mastomäki styra in 3-4 efter 12:53.
Det blev heta känslor i periodslutet och domarna hade fullt upp med utvisningar.

Tredje perioden

Hemmalaget jagade kvittering och backen Lukas Ekeståhl-Jonsson träffade stolpen i tredje minuten när Furch var bortspelad.
Örebro hade å sin sida flera fina chanser att öka på sin ledning men Svensson räddade starkt i FBK-målet.
FBK fick ett gyllene tillfälle när man fick spela fem mot tre men Örebro klarade läget och gjorde dessutom 3-5 med en man mindre genom Sakari Salminen.
Dock kom 4-5 bara 15 sekunder senare då Jesper Olofsson på egen hand åkte in i anfallszonen och trädde in pucken köksvägen.
FBK plockade ut målvakten men Örebro kunde avgöra efter att Per Åslund krockat med ena huvudomaren och Mattias Bromé fick tom målbur till slutresultatet 4-6.