Oskar Steen: – Jättestark vändning!
Publicerad: 2019-01-19
Eftersnack
Färjestad var illa ute, Luleå hade 34-12 i skott efter två perioder men bara 3-2 i mål. Då kom vändningen.
– Vi sa att vi skulle satsa allt framåt i tredje, säger Oskar Steen som satte FBK´s ledningsmål till 4-3. Det slutade med 5-4-seger efter straffar.

Färjestad började matchen borta mot serieledande Luleå bra och tog ledningen i sjätte minuten då Oskar Steen fann Markus "Lilliz" Nilsson som fick friläge.
– Jag tycker att vi började bra de första minuterna, jag såg "Lilliz" i mitten och tryckte fram pucken, han gjorde det riktigt bra, säger Steen om ledningsmålet.
Sen tog Luleå över ganska rejält, vände 0-1 till 3-1 innan FBK reducerade till 3-2 i mitten på andra perioden genom Linus Johansson som tryckte in pucken köksvägen. Inte helt rättvist då Luleå t ex ledde skotten med 34-12 efter två perioder och skapat massor med vassa målchanser.
Vad sa ni inför tredje perioden?
– Att vi skulle satsa allt framåt och skicka mycket mer puckar in mot mål, säger Steen.
– "Pennan" (tränare Pennerborn) var inte nöjd utan sa att vi skulle hålla oss till vad vi sagt inför matchen.
FBK satte planen i verket och vände matchen. Gustav Rydahl kvitterade med ett distinkt skott mitt i skottsektorn i sjätte minuten och Oskar Steen satte själv 4-3-målet efter en brytning på anfallsblå några minuter senare. "Lilliz" Nilsson gav tillbaka och passade till en fri Steen på andra sidan och han sköt direkt.
– Vi kom ju två mot målvakten och nån var ju tvungen att skjuta, ler Steen, väl medveten om att passningskungen "Lilliz" skulle passa till honom.
Luleå kvitterade och matchen gick till en händelserik förlängning.
– Ja, vi hade powerplay och några chanser och de fick nästan två minuter i powerplay men vi krigade bort dem, vi hade ett bra spel i boxplay idag, säger FBK-centern.
Matchen fick avgöras på straffar och efter att laget missat varsin straff satte Daniel Viksten sin för FBK. Han kom i hög fart och fintade bort Luleåmålvakten Joel Lassinantti och stötte upp en backhand på första stolpen.
– Han (Viksten) brukar lägga en backhand vid andra stolpen så det hade de säkert läst av, säger Steen.
Förre FBK-spelaren Jack Connollys straff räddades av FBK-målvakten Markus Svensson och då fick Theodor Lennström chansen att stänga matchen. "Teddan" fintade bort hemmamålet totalt och svepte in avgörande straffen.
– "Teddan" brukar göra den där på träning, väldigt bra!

Nu har FBK besegrat serietvåan Frölunda borta (3-0) i tordags och idag serieettan Luleå borta med 5-4 efter straffar. Ett fantastiskt facit!
– Vi visar att vi kan plocka poäng på bortaplan mot seriens bästa lag, idag gjorde vi en jättestark vändning, säger Steen nöjt.
– Nu ska vi fortsätta ta poäng å hemmaplan och när vi tar poäng borta känns det bra inför slutspelet.