FBK vann i Gävle - till slut!
Publicerad: 2023-01-19
Eftersnack
Brynäs IF - Färjestad BK 2-3 (0-1, 0-1, 2-1).
FBK spelade mycket stabilt i två perioder och hade 2-0. Två snabba och slumpartade Brynäsmål gjorde det hela spännande men Theodor Lennström kunde skjuta in sitt andra mål till en 3-2-seger.

Första perioden

Färjestad fick ett tidigt powerplay och spelade ganska bra men fick inte in pucken. I spel 5 mot 5 var det böljande spel och båda lagen tog sig snabbt genom mittzonen. I anfallszonen höll båda lagen sina motståndare på utsidan och det var få målchanser.
En grov miss från hemmalagets sida gav Marcus Westfält pucken i mitten och FBK-centern sköt in pucken över Anders Lindbäcks vänstra benskydd. 0-1 efter 5:49!
Lagen hade varsitt powerplay i mitten av perioden men utan resultat.
Efter femton minuter åkte sig Hannes Björninen till ett friläge men FBK-målvakten Matt Tomkins räddade starkt.
Brynäs fick ett nytt numerärt överläge men FBK spelade bort det på ett bra sätt.

Andra perioden

Hemmalaget försökte trycka på för en kvittering och man hade en dubbelchans efter tre minuter men Tomkins räddade.
Istället kom 0-2 efter en fullständigt lysande passning från Joel Nyström. Pucken skar genom hemmaförsvaret och friställde Theodor Lennström på andra sidan. "Teddan" hade mycket nät att sikta på och han hade inga problem att få pucken förbi Lindbäck som inte hann med i sidled.
Precis som i första perioden var det böljande spel och minimalt med spel i mittzonen. Brynäs hade mer puck men FBK höll dem på utsidan och det blev mest halvchanser som Tomkins räddade.
FBK hade ett par fina lägen att öka på men nu räddade Lindbäck i hemmamålet.

Tredje perioden

FBK hade bra kontroll med sin tvåmålsledning men det går fort i hockey. Efter en konstig sargstuds kunde Jacob Blomqvist hinna före FBK-målvakten och lyfta in reduceringen till 1-2 efter 3:03.
En och en halv minut senare kom samme Blomqvist på högerkanten och la in pucken mot mål. Tomkins skulle stöta bort pucken med klubban men Lennström rörde trissan lite grann och FBK-målvakten styrde istället in den i egna målet och det var hastigt och mindre lustigt 2-2.
Det var två slumpartade mål och FBK var lite konfunderade, det dröjde några minuter och en timeout innan man fick ordning på spelet igen.
En individell prestation skulle åter ge FBK ledningen när Lennström kunde sticka på vänsterkanten då Brynäs gjorde ett mindre bra byte. FBK-backen fick på ett rejält slagskott från halvdistans och pucken satt stenhårt bakom Lindbäck med 4:03 kvar.
I samband med målet drog Brynäs på sig en utvisning och ytterligare två minuter försvann. Hemmalaget plockade ut målvakten men lyckades inte få till nåt särskilt tryck mot FBK-målet.
En stark laginsats av FBK och tre sköna poäng efter sjätte raka segern i Gävle.