Joakim Nygård matchvinnare med två mål
Publicerad: 2022-12-26
Eftersnack
Färjestads fartfantom Joakim Nygård har fått igång målskyttet på allvar med fyra mål på de tre senaste matcherna. Idag avgjorde han i förlängningen mot Rögle.
– Klart att det ger lite självförtroende och att det är skönt när det släpper lite i målskyttet, säger matchvinnaren.

Färjestads matchvinnare mot Rögle, Joakim Nygård gav sin syn på matchen efteråt.
– Första perioden kom de ut lite bättre än oss men vi kom in i det mer och mer, en typisk annandagsmatch, säger Nygård.
Vad sa ni inför andra perioden för att få upp farten i spelet?
– Att vi skulle sätta mer press på dem, speciellt deras backar, våga gå på dem i uppspelsfasen, säger han.
– Försöka vara starka med puck, bryta i anfallszonen och skapa momentum, det var en bra andra period.
Publiken gav extra energi i andra perioden?
– Ja, de drog igång väldigt bra, i den tredje också när alla ställde sig upp, det gav oss en extra boost. Det var ett härligt tryck därute idag.
Tredje perioden var inte lika bra som den andra från er sida.
– Vi fick inte riktigt tag i dem, kom lite på mellanhand och fick åka och åka och blev lite trötta av det, säger FBK-forwarden.
– Men vi skapade ändå några chanser på slutet så det var skönt att vinna.
Nygå¨rd gjorde 2-1 i andra perioden och blev matchvinnare med 3-2 i förlängningen.
En taktisk fullträff med backen Ville Pokka som murbräcka framför målet i spel tre mot tre?
– Ja, verkligen, skrattar han.
– Men två av deras spelare gick på "Lilliz" (Nilsson) och Pokka hade den tredje så jag fick väldigt mycket yta där. Sen fick jag på en kalasträff på backhand också, så det var skönt.
Målskytten Nygård är tillbaka, fyra mål på de tre senaste matcherna?
– Skönt, såklart, jag känner väl att jag inte skapat så mycket chanser tidigare under säsongen så det är klart att det ger lite självförtroende och att det är skönt när det släpper lite i målskyttet.
Du har även spelat mycket i boxplay pga av alla skador?
– Jag är en spelare som vill bidrabåde defensivt och offensivt. Det är många som dragit ett tungt lass så det var skönt att vi fick lite julledigt.
Viktigt att få tillbaka Theodor Lennström efter åtta veckors frånvaro?
– Jättemycket, såklart. Han är en härlig spelare att titta på och spela med. Hittar alltid de där passningarna på bladet, man älskar att ha honom bakom sig, berömmer Nyg¨ård.
– Han kan avgöra matcher på egen hand så det är jätteviktigt att han är tillbaka.

En fullsatt Löfbergs Arena fick mycket beröm av tränare och spelare efter matchen, det var en magisk stämning med en klar slutspelstouch.
Det kan bli en repris på onsdag när Färjestad möter Leksand hemma.