Michael Lindqvist besviken tvåmålsskytt
Publicerad: 2019-04-08
Eftersnack SF2
Michael Lindqvist stod för två mål och en assist när FBK föll med 3-5 borta mot Djurgården i andra semifinalen.
– Lite förgäves, suckar "Linkan".

Det började ju så bra för FBK när man efter en stark, men mållös, första period gick upp till en 2-0-ledning i den andra. Michael Lindqvist satte 1-0 i början av andra perioden.
– Fantastiskt bra spel av oss i powerplay, grym passning från (Joakim) Nygård, säger "Linkan" som hade helt öppet mål. Ett av hans enklare mål i karriären då Adam reideborn i hemmamålet inte ens gjorde en ansats att försöka rädda skottet.
– Målvakten var rätt bortspelad där.
Sex minuter senare var det dags igen efter Lindqvists hårda skott som målvakten inte orkade hålla utan Markus Nilsson kunde peta in returen till 2-0.

Sen hände något, FBK drog på sig två snabba utvisningar och då kom reduceringen för Djurgården.
– Ja, de gjorde mål i fem mot tre och fick lite luft där, säger FBK-forwarden.
Sen gick det fort, 2-2 och 3-2 kom inom ett par minuter i början på tredje och 4-2 ytterligare sex minuter senare.
Vad hände?
– Jadu, de fick 2-2 efter en omdiskuterad offside och 3-2 i powerplay, säger "Linkan".
– De fick momentum och energi och vi tappade lite.

Trots förlusten var det inte helsvart om man ser tillbaka på matchen i sin helhet. Precis som i förra matchen hemma var de första 35 minuterna alldeles strålande från FBK´s sida där man dominerade stort och förde spelet.
– Så är det, det finns mycket bra att ta med oss från matchen, konstaterar han.
– Vårt powerplay var väldigt bra och det kommer att vara nyttigt för oss framöver. Vi får se till att göra 60 bra minuter nästa gång!

Att powerplay var bra var ett understatement, FBK gjorde mål i alla sina tre powerplay ikväll då Lindqvist dunkade in 3-5 i slutsekunderna med en man mer. Och i förra matchen hemma utnyttjade man två av tre tillfällen, laget är grymt effektivt i spelformen för tillfället.
Lite surt att göra två mål och spela fram till det tredje i en sån här match?
– Målen var lite förgäves, givetvis, suckar han.
Nåja, Lindqvist är en av de absolut formstarkaste i hela slutspelet, han har gjort 5 poäng (2 mål och 3 assist) på de två semifinalerna mot Djurgården. Fortsättning följer hemma i Karlstad på onsdag.