Bra start på andra halvan för U18
Publicerad: 2023-01-17
Junior
Seriesegrare i västra, och nu fyra raka segrar i Nationell Södra. Säsongen rullar på riktigt bra för vårt U18-lag.

– Det är en vetgirig och underbar grupp av människor att jobba med, säger huvudtränare Marius Holtet inför hemmamötet med Frölunda på onsdag.

Efter att den västra regionala serien avslutats innan jul så har de fem första från västra satts ihop med de samma från den södra och spelar nu i Nationell Södra. I den norra återfinns, förutom norrlagen, också de från den östra serien.

Det betyder lite nya bekantskaper under våren, och starten på serien kunde inte ha varit bättre. Växjö, HV71, Leksand och Brynäs har samtliga blivit utan poäng i matcherna mot Holtets grabbar. Nu på onsdag väntar ännu ett möte med en klassisk rival, nämligen Frölunda.
– Ränderna går nog aldrig ur. Jag kände det i matchen mot HV71, det kom liksom tillbaka i mig och det var en härlig känsla. Antar att det blir samma sak på onsdag, säger Marius Holtet med ett leende.

Och ler gör han också när frågan om lagets styrka kommer.
– Hur ska jag beskriva det på bästa sätt…jo, men det är ett lag mer än något annat. Ett lag där killarna verkligen gör allt för varandra. De är som bröder. Ena dagen smäller de på varandra på träningen och är griniga på isen, sen ser man killarna sitta och skratta tillsammans när vi äter mat. Det är väl lite däråt man vill för man ska försöka skapa ett bra lag - att känslan för varandra ska vara så stark att man gör allt för varandra. Med det sagt så är det ju åt samma håll när det kommer till kravbilden. Lika mycket som de täcker upp för varandra, lika mycket påtalar se om man inte gör jobbet. Härligt att se, menar Holtet.
{!A}

Killarna som är födda 2005 gör sitt sista år som U18-spelare, och trots att några killar redan spelar det mesta av sin hockey med U20 så fungerar Holtets lag alldeles utmärkt.
– Åldersmässigt så är ju spelare som Wille Johansson, Hugo Hell, Albert Wikman, Elliot Ståhlberg och Lucas Kling också ”våra killar” (födda 2005), men de spelar för det mesta i U20. Då blir det istället plats för andra som vill ta chansen och göra bra ifrån sig, och det har de gjort, säger Holtet.

Det är Marius Holtets första år som ansvarig för U18. Men han bedyrar att inget av lagets framgång är hans egen förtjänst.
– Nej, jag brukar säga att av alla beslut som tas under en match så tar spelarna själva 99 av 100 beslut i sitt spel. Men mellan matcher så är vi ju ett gäng på juniorsidan som har en bra dialog lagen emellan och vi hjälps åt på ett väldigt bra sätt tycker jag. Sen varken kan eller vill jag inte jämföra hur det varit tidigare eftersom jag inte varit med. Men det jag kan säga är att den grupp människor vi har kring juniorlagen idag fungerar väldigt bra ihop, säger Holtet.

Om vi blickar mot onsdagens match hemma i Löfbergs Arena då Frölunda gästar oss. Hur skulle du vilja ”sälja in” den matchen till en eventuell publik?

– Om man vill se en hockeymatch där det garanterat kommer att skapas mycket chanser, är en väldigt fartfylld hockey som inte är så uppstyrd, då ska man komma och se oss möta Frölunda!

Matchen mot Frölunda spelas i Löfbergs Arena på onsdag. Matchen startar klockan 19:00 och ingång sker via FBK Center.

Varmt välkomna!
{!B}