Jättematch av Haukeland mot Rögle
Publicerad: 2020-12-15
Eftersnack
Henrik Haukeland stod för en strålande och avgörande insats mellan stolparna när Färjestad vann i Ängelholm med 4-3 efter straffar.
– Jag ville verkligen vinna och grabbarna gav mig chansen, säger FBK-målvakten

Rögle var obesegrade efter sina första nio hemmamatcher, ja, de hade inte ens tappat en enda poäng. När Färjestad kom på besök så var det med stor revanschlusta då Rögle spelade ut FBK i Karlstad och vann med 5-2 i slutet på oktober.
Rögle tog som väntat hand om spelet men FBK försvarade sig bra. Henrik Haukeland värmdes upp i FBK-kassen med många avslut, den bästa räddningen kom i nionde minuten då Simon Ryfors fick en passning i sidled och hade tomt mål att skjuta på. Haukeland reagerade blixtsnabbt och nöp pucken i plockhandsken, en femstjärning aktion och en kandidat till årets räddning.
(Se bilden ovan).
– Den räddningen betydde mycket för oss i det läget, säger tränaren Johan Pennerborn.

– Vi började lite sådär men i andra och trdeje blev det bättre och matchen kunde gått hur som helst, säger Haukeland.

Matchen fick till straffläggning och där tog Haukeland alla fem Röglestraffarna.
– Lite tur och lite skicklighet, ler han.

– Jag förlorade senast (2-5 i Örebro) och ville verkligen vinna och grabbarna gav mig verkligen chansen idag.
– Vi är inte där vi vill vara i tabellen så därför var segern viktig idag.