FBK vann med 4-1 mot Malmö
Publicerad: 2018-11-03
Matchreferat
Färjestad - Malmö 4-1 (0-0, 2-1, 2-0). Efter två relativt jämna perioder, 2-1 i mål, ryckte FBK ifrån i tredje till en klar 4-1-seger. En riktig lagseger där alla från Adam Werner i målet till siste forward jobbade stenhårt för segern. FBK bröt därmed den långa förlustsviten mot skåningarna.

Första perioden

Gästande Malmö startade bäst och hade några fina anfall men FBK-målvakten Adam Werner blev lagom uppvärmd och räddade.
FBK tog sen över spel och chanser men Cristopher Nihlstorp i Malmökassen inledde också starkt och höll rent.
Hemmalaget fick matchens första powerplay men utan resultat. Gästerna fick nästa chans med en man mer men inget mål.
Mållöst in till paus efter en ganska jämn period.

Andra perioden

FBK kom ut med bättre fart i sitt spel och satte tryck högt upp i banan och tog ett bastant grepp om spelet. Efter sex minuter kom utdelningen då Joakim Nygård sköt och Nihlstorp räddade men ut till Jesse Virtanen på vänsterkanten som satte pucken ur liten vinkel.
Malmö drog på sig en utvisning och i powerplay träffade Jesper Olofossons skott ribbans undersida och vidare i stolpen och ut. FBK behöll trycket och Linus Johansson styrde in Oskar Steens skott till 2-0.
Malmö kom tillbaka i matchen efter att hemmalaget dragit på sig dubbla utvisningar. i spel fem mot tre kunde Marcus Sylvegård panga in 2-1-reduceringen efter 11:58. I efterföljande spel fem mot fyra var man även nära att kvittera men Werner gjorde flera fina räddningar i FBK-kassen.
Det började bli grinigt mellan spelarna och Malmö tvingades desutom till ett målvaktsbyte när Nihlstorp rammades av flera spelare. In kom istället Oscar Alsenfelt i Malmömålet.

Tredje perioden

Malmö låg på för en kvittering men FBK försvarade sig bra samtidigt som Werner tog skotten mot FBK-målet.
I nionde minuten åkte sig Oskar Steen fri för FBK men fick ett slag på klubban. Dock ingen straff från domarna utan bara en Malmöutvisning, som FBK inte lyckades förvalta.
3-1-målet kom istället efter 13:11. Förre Malmöbacken Johan Ivarsson sköt från blålinjen och pucken satt tätt under ribban på en skymd Alsenfelt.
FBK var inne i en bra spelperiod nu och 4-1 kom tre minuter senare. Johan Ryno tog in pucken mot mål, drog på sig båda försvararna och la sen pucken snett bakåt till Oskar Steen som fick öppen kasse.

FBK studsade tillbaka på ett mycket bra sätt efter den snöpliga förlusten mot Skellefteå i torsdags. Trots sju(!) ordinarie spelare borta så stod man för en stark laginsats där alla från Adam Werner i målet till siste forward jobbade stenhårt. Och det gav betalt i form av tre poäng!