"Ante": – En av de svåraste bortamatcherna
Publicerad: 2019-01-29
Eftersnack
Efter 3-2-förlusten borta mot Djurgården var det självkritiskt i Färjestad.
– Vi drar på oss alldeles för många utvisningar, tycker FBK-tränaren "Ante" Karlsson.

Det började bra borta mot Djurgården när Jesper Olofsson satte 0-1 efter 5:28 i första perioden.
– Det började bra och vi gjorde en helt ok första period, säger FBK-tränaren "Ante" Karlsson när det var 1-1 efter första tjugo.
– Vi började bra även i den andra där de (Djurgården) tog en tidig timeout.
Sen dröjde det dröjde bara 25 sekunder innan 2-1 kom.
– Ett slumpartat mål men efter det så åker Djurgården sönder oss och är fysiskt starkare än oss resten av matchen.
Djurgården gjorde 3-1 i powerplay sex minuter in på den tredje perioden efter en skitutvisning.
– Så är det ju, när matchen ståtr och väger kanske det ska vara en klarare utvisning, säger FBK-tränaren.
– Men vi drar på oss alldeles för många utvisningar, vi är det mest utvisade laget i ligan. Och när vi jagar reducering drar vi på oss ytterligare en utvisning, det håller inte!
– Det sliter hårt på våra egna spelare och ger motståndarna momentum.
FBK reducerade visserligen till 3-2 på slutet men det var då bara 22 sekunder kvar.
– Starkt att reducera men det räckte inte. Men det här är en av de svåraste bortamatcherna under säsongen.

Vilka utmärkte sig lite extra ikväll?
– Jag tycker att Ilari Melart och Oskar Steen var riktigt bra och Adam Werner i mål, förstås, säger "Ante".
Jo, FBK-målvakten räddade laget i andra perioden när Djurgården tryckte på.

Vad säger du om debuterande Christopher Bengtssons debut?
– Klart godkänd, han har inte spelat match på ett tag så det var en bra debut sett till förutsättningarna.
Nu blir det skönt att komma hem till två raka hemmamatcher på torsdag och lördag (mot Örebro och Mora)?
– Ja, perfekt att få spela match direkt igen, det ska bli skönt att komma hem och spela inför vår fantastiska hemmapublik igen, avslutar "Ante".