FBK vände 1-3 till 4-3-seger mot Mountfield
Publicerad: 2022-11-15
CHL
Färjestad BK - Mountfield HK 4-3 (1-1, 2-2, 1-0).
FBK vann första ronden i CHL mot det tjeckiska laget men det satt hårt inne. Man tog ledningen med 1-0 men hamnade i ett tufft 1-3-underläge efter halva matchen. FBK gick ikapp och Joel Nyström satte matchvinnande 4-3 i tredje perioden.

Första perioden

Färjestad tog ledningen efter 2:33 då Joakim Nygård sprintade sig fri och la in en ispuck vid högerstolpen.
Kvitteringen kom dryga minuten senare då backen Graeme McCormack sköt lågt från halvdistans. FBK-målvakten Matt Tomkins inte fick fast pucken mellan plock och benskydd och trillade snöpligt in över mållinjen.
Gästerna från Tjeckien tog över spelmässigt och hade lägen att ta ledningen men nu var Tomkins varm i kläderna och räddade. Lagen hade varsitt powerplay, vassaste chansen hade Nygård som åter åkte sig fri torts en man mindre men nu räddade Jan Růžička i bortakassen. Hemmalaget tog över spelmässigt under sista åtta minuterna och nu var det Růžička som fick jobba i målet.

Andra perioden

FBK drog på sig en tidig utvisning och Mountfield fick ett tungt tryck i powerplay men Tomkins höll tätt. I femte minuten la Martin Štohanzl en hög puck från mittlinjen mot FBK-målet och Tomkins skulle stöta bort pucken. Det bar sig inte bättre än att pucken tog en båge över huvudet och in i mål, en rejäl målvaktstavla.
Det blev än värre efter halva perioden då Zdeněk Doležal kunde skicka in 1-3 från halvdistans.

FBK svarade bara 21 sekunder senare då Victor Ejdsell spelade in i mitten till Marcus Nilsson son nära mål kallt lyfte upp pucken i nättaket. 2-3!
Nu blev det FBK för nästan hela slanten och man hade längre anfall och gott om målchanser. Kvitteringen kom efter 13:11 då Remi Elie styrde in Mattias Göranssons backskott.
Hemmalaget låg på för ett ledningsmål men MHK´s målvakt räddade sitt lag.

Tredje perioden

Hemmalaget fick spela powerplay och då kom ledningsmålet. Backen Joel Nyström tog sig in mitt i skottsektorn och kunde prickskjuta in pucken vid vänsterstolpen från halvdistans. FBK hade vänt 1-3 till 4-3!
Spelmässigt blev det nu öppna landskap, båda lagen vände snabbt på varandra och tog sig i i anfallszonen. Man skapade inte så många vassa målchanser för det gick nästan för fort för spelarna.
FBK drog på sig en utvisning i fjortonde minuten men redde ut det utan några större problem.
Kort efter fick FBK spela med en man mer men hade bara några halvchanser.

Matchen slutade 4-3 och Joel Nyström satte segermålet efter en stark vändning av FBK.