Från fynd till favorit - nu förlänger han
Publicerad: 2018-11-30
Laget
Vem är Jens Westin? Frågan ställdes när han värvades från Timrå till förra säsongen. Nu vet vi, och nu har han förlängt kontraktet med Färjestad BK.

– Det känns fantastiskt, säger han själv.

Den nu 29-årige backen trodde nog kanske att tåget om spel högre upp i seriesystemet hade gått. Men Ante Karlsson hade en idé.

– Håkan (Loob) kom till mig med ett namn och bad om min åsikt. Då sa jag att jag har ett annat namn som jag trodde mer på. Jag bad honom att titta på honom och se på de kvaliteter vi sökte. Det höjdes säkert lite ögonbryn här och där, men jag kände att Jens skulle kunna göra ett bra jobb åt Färjestad och så blev det, säger Karlsson.

Och visst fick Ante Karlsson rätt i sin känsla. Vad vi fick var en kille som var överlycklig över att ha fått en ny chans att spela i landets högsta serie - en chans han tagit med hull och hår. Idag blev det också offentligt att Jens Westin och Färjestad BK kommer att sitta ihop i ytterligare två år efter den säsong vi nu är i.
– Jag är så oerhört stolt att få representera en så anrik klubb som Färjestad. Men det måste jag säga, att jag också är väldigt stolt över mig själv och den resa jag ändå gjort, säger Jens själv.

Och visst är det en resa. Efter att ha provat på SHL-spel med Modo, tagit chansen i Finland och de fyra åren innan han kom till Karlstad har han spelat med Timrå i Allsvenskan.

Fanns det aldrig några tvivel hos dig själv om hur du skulle klara av det?

– Jo det fanns det. Men samtidigt, hade jag inte tagit den här chansen så hade jag nog grämt mig. Och det har ju gått ganska bra, säger han lika ödmjukt som vanligt.

Vi som har åldern inne kan ju scenen där Rocky springer upp för den där trappan och vid slutet höjer armarna triumfatoriskt. Kan man jämföra den känslan med den du känner nu?

– Inte helt olikt faktiskt. Lite känslan av att ”jag gjorde det” finns det allt, skrattar han.
Och kopplingen till en vältränad Rocky slutar inte där. Westin är nästan alltid först på plats i hallen, oavsett dag.
– Skulle nog säga att Jens är en av de spelarna som investerar mest tid i sig själv när det kommer till den egna träningen. Han tar väl vara på sin möjlighet som han fått att förvalta, säger sportchef Peter Jakobsson som är nöjd över att ha säkrat upp Westin för ytterligare två säsonger.
– Jätteglad. Jens har gått från klarhet till klarhet och han är en som vi och hans lagkamrater kan lita på. Han är alltid där och gör sitt jobb. En underbar spelare att ha i sitt lag.

Tränare Pennerborn är inte sen att instämma.
– Jens är kanske inte så verbal, men han visar med sin attityd till träning och match en utstrålning som en tränare bara kan le och vara glad åt.
{!A}

Och nu börjar även omgivningen att se hur värdefull Jens Westin är. I 5-mot-5 spelet har han inte varit inne på ett baklängesmål på 14 matcher. Han spelar enkelt och stabilt och även Jens har nu känt av att omgivningens ögon når honom i större utsträckning än tidigare.
– Det är ju bara kul. Jag gör ju det jag tycker bäst om, och om folk blir glada och uppskattar det så känns det såklart väldigt bra, säger han och det går inte att undgå hur glad han är över att ha fått förlängt kontrakt.

Ante Karlsson är imponerad av hans ”fynd”.
– Att inte ha varit inne på ett baklängesmål i 5-mot-5 är imponerande. Dessutom börjar Jensas byten ofta i försvarszon, mot motståndarnas vassa kedjor. Det är också en parameter man kan ta med i det här.

Han är nu en viktig kugge i ett lag, en klubb, som har de högsta av ambitioner. En situation som han knappast räknat med för några år sedan.
– Nej, det kändes väl lite som att tåget hade gått. Men nu är jag en del i ett lag som har alla möjligheter att spela länge framåt våren. En ganska häftig känsla faktiskt.

Att livet just nu leker för Jens Westin är ingen överdrift.
En uppskattad lagkamrat och en kille som aldrig letar problem utan ser möjligheterna i det som ligger framför.
– Jag trivs så oerhört bra i Färjestad, med lagkamrater, ledare, folk omkring och att bo i Karlstad. Livet är perfekt just nu, säger han.

Spelare som Jens Westin är sällan de som får de största rubrikerna. Lite branschens working class heroes kan man kanske tycka. Men det finns något fint och värdefullt i det också.
– Jag tar en stor stolhet i det jag gör. Alla kan inte stå i rampljuset, och kan jag hjälpa någon av mina lagkarater att göra det så gör jag det gärna.

Men nytt kontrakt ger väl ändå lite mera pengar i lönekuvertet?

– Jo, lite mer blev det ju. Men det är inte det viktiga för mig. Jag vet att jag aldrig kommer att tjäna de stora pengarna på mitt hockeyspelande, men jag får hålla på med det jag älskar att göra. Bara det är ju en vinst, säger han.

Ska du fira med att köpa något kul till dig själv?

– Ja..jo, någonting kanske man ska unna sig.

Närmast väntar Djurgården på Hovet. En match som Westin ser fram emot och det är även en match som framkallar glada minnen.
– Jag gjorde mitt första mål för Färjestad borta mot Djurgården förra året och det är något jag gärna gör en repris på.

Det gör vi också.

Förlängningen av kontraktet med Jens Westin sträcker sig till och med säsongen 2020-2021.