Femte raka segern i DamEttan
Publicerad: 2019-10-21
dam
Ettan Färjestad mot tvåan Leksand blev en jämna match. En match där Färjestad kvitterade två gånger om, för att i slutet avgöra och ta med sig samtliga poäng hem till Karlstad.

Efter fem omgångar av den västra DamEttan står nu Färjestad på maximala 15 poäng. En fullpottare som hängde på en skör tråd i helgen när man gästade Leksand.

Sett till statistiken så var Färjestad det mer skottvilliga laget. 42-28 skottsiffrorna på när 60 minuter spelats. Men det är ju inte skott på mål som räknas, utan puckar i. Där var hemmalaget först ut när Agnez Svensson gav sitt Leksand ledningen med dryga minuten kvar av den första perioden.

Den andra perioden var bara 1:12 gammal då Josefin Lindström kunde kvittera på pass från Nachi Fujimoto, och efter andra så var det således helt jämnt.

Just 1:12 in i perioden verkade gångbart, för efter just den tiden i den tredje perioden återtog hemmalaget ledningen då Hanna Svensson höll sig framme. Men Färjestad hade inga planer på att få sin segersvit spräckt och när Elin Benn satte 2-2 på pass från lagkapten Julia Pettersson återvanns hoppet på en ny viktoria.

Med dryga fem minuter kvar att spela satte Emma Thomas sitt första mål för säsongen då hon gav Färjestad ledningen i matchen för första gången. En ledning som tjejerna höll matchen ut.

Nästa match för Färjestad är nu på lördag då en tur till Västerås står på programmet.

MATCHFAKTA

LEKSANDS IF 2 - FÄRJESTAD BK

2-3 (1-0, 0-1, 1-2)
Mål, LIF: Agnez Svensson, Hanna Svensson. FBK: Josefin Lindström, Elin Benn, Emma Thomann.
Skott: 28-42 (13-16, 8-14, 7-12)
Utv, LIF: 3x2 FBK: 7x2
Publik: 42 (Weda Skog Arena)