Utvisningarna fällde Färjestad
Publicerad: 2023-02-04
Matchreferat
Växjö Lakers - Färjestad BK 4-0 (3-0, 1-0, 0-0).
FBK drog på sig 4 raka utvisningar i första perioden, Växjö gick upp till 3-0 vilket blev avgörande för matchen. FBK hade sina målchanser men lyckades inte överlista en storspelande Växjömålvakt.

Första perioden

Efter en jämn inledning drabbades FBK av en utvisning i sjunde minuten. FBK spelade av den utvisning på ett väldigt bra sätt men drabbades snart av en ny tvåa. Även den grejade gästerna bra men efter den tredje raka utvisningen höll det inte längre. Dennis Hildeby räddade första skottet från Dan Sexton men returen från Jayden Halbgewachs kunde han inte göra något åt. 1-0 efter 13:05.
Domarna fann en ny tvåa på FBK för "för många spelare", den 4:e (!) i perioden, och då kom 2-0 efter en kanon i högerkrysset av Lukas Bengtsson.
FBK hade en bra avslutning på perioden där man jagade reducering men som om det inte vore nog så kunde Dan Sexton istället skjuta in 3-0 med fyra sekunder kvar.

Andra perioden

Precis som i första perioden spelade FBK ganska bra i spel 5 mot 5 och man låg på för att spräcka målnollan. Man hade flera fina lägen men Emil Larmi i Växjömålet höll tätt.
Istället kom 4-0 efter en spelvändning där Hardy Häman Aktell kunde prickskjuta in pucken i det vänstra krysset efter 6:42.
Energimässigt ett tungt mål för FBK, man har plockat upp många underlägen under säsongen men det finns ju gränser.
Gästerna slutade dock inte att försöka spräcka målnollan, man fick t o m ett powerplay i slutet på perioden där man spelade riktigt bra men fick bara inte in pucken bakom Larmi.

Tredje perioden

Perioden handlade mest om hur stor hemmasegern skulle bli och om FBK skulle kunna spräcka målnollan. Färjestad visade upp en stolthet och visade att man inte lagt ner verksamheten trots 0-4. Man gjorde allt för att spräcka målnollan men en storspelande Växjömålvakt räddade allt. FBK var värda ett mål eller två under första halvan av perioden.
Det blev lite grinigt på slutet men utan allvarligare incidenter.
FBK spräckte aldrig målnollan och Växjö vann med 4-0.