Per Åslund: – Rivalmatcher är alltid något extra
Publicerad: 2019-10-22
inför match
Per Åslund har spelat över 600 matcher i SHL och slutspel. Många av dessa är matcher mot lag där det alltid finns en liten extra låga att tända.

– Rivalmatcher är alltid något extra, menar han.

Både Per och undertecknad håller på engelska fotbollslag som vi, lika tråkigt som ärligt, nog erkänner var bättre förr. Han håller på Manchester United och jag på Arsenal. I sig två riktiga antagonister där det var blixt och dunder en vecka innan matcherna skulle spelas.
– Det var tider det. Roy Keane, Cantona, Beckham och gänget, minns han.

Från den tiden kan man ju från Arsenalhåll kontra med Patrick Vieira, Bergkamp och Henry med flera. Den som kan lite om den eran i engelsk fotboll förstår nog lite av vad vi sitter och minns tillbaka på.
– Den glöden man såg i ögonen redan i spelartunneln hos spelarna på den tiden. Man visste att ingen ville gå av planen med en förlust. Det är lite så nu också när vi möter lag som vi har en historia med. Som när vi var nere i Jönköping senast. Att vinna där, och på det sättet…ja, det smakar ruskigt gott, menar Åslund.

På lördag är det omvänt. Då kommer HV71 hit för säsongens andra möte och man kan anta att de är sugna på att paja vårt party likt vi pajade deras.
– Det vet man ju. Men en lördagsmatch hemma mot HV71 är svårslaget alltså. Då tänds alla cylindrar, plus lite till, säger han.

Då är ju tanken tillbaka i den där eran vi mindes förut. I den trånga spelargången på Highbury eller i Old Traffords utgång i ena hörnan av arenan. Där motståndarna vet att de har inte bara de på plan som motståndare, utan även de flesta på läktarna.
– En sådan hemmamatch som vi har här på lördag är ju en av de mäktigare under en säsong. En rival på besök en lördagsmatch. Det brukar kunna bli ett gôtt tryck i arenan då.
{!C}

Jag antar att det också finns en tjusning att ”tysta” en arena som vi gjorde i Jönköping senast?

– Nu var det ju inte direkt tyst då våra fans också gjorde en jättematch, men det blir ju en väldig skillnad när en hemmapublik tvingas se sitt lag förlora en sån match, så är det ju.

Men någon tyst hemmapublik på lördag tror inte Per Åslund kommer att finnas.
– Nej det tror jag inte. Vi vet att vi har ett bra röj från vår ståplats och på lördagar brukar även sittplats vara på hugget. Att det sedan är HV 71 som kommer på besök är ju inget som gör möjligheterna till läktardrag mindre. Vi gillar ju inte dom här, lika lite som de gillar oss där nere. Men så ska det vara och det är bra att det finns de här matcherna där det finns lite gammalt groll man kan bära med sig ut i sin uppladdning, säger Åslund.

Först väntar dock en bortamatch mot Linköping på torsdag. En match där Färjestad får en ny möjlighet att skapa ett nytt segertåg. Ett tåg som högst tillfälligt spårade ur i helgen, enligt Åslund.
– Så är det. Vi ska upp på vinnarspåret igen och vi börjar på torsdag, avslutar han.
{!A}
{!B}