Härlig Färjestadsseger i premiären
Publicerad: 2022-09-17
Matchreferat
Färjestad BK - Leksands IF 3-1 (0-0, 2-1, 1-0).
Två mål på 11(!) sekunder gav FBK 2-0 i mittperioden. LIF reducerade men Theodor Lennström avgjorde definitivt i tredje perioden när FBK hade en spelare utvisad.

Första perioden

Gästande Leksand tog hand om spelet första minuterna genom aggressiv, hög press men Färjestad jämnade snart ut spelet. Det var otroligt intensivt spel över hela isen och efter åtta minuter trodde Leksand på mål men FBK-målvakten Matt Tomkins stod för en makalös plockräddning i sidled.
FBK fick första läget i powerplay men Leksand stressade bort det med extremt aggressivt spel,
Båda lagen drog på sig varsin utvisning men målvakterna höll tätt. FBK´s Henrik Björklund fick två fina lägen i PP men fick inte till avsluten riktigt. Det var mållöst i paus efter 9-5 i skott.

Andra perioden

Hemmalaget fick ett numerärt överläge och då sprack målnollan. Daniel Viksten spelade fram till Linus Johansson som enkelt la in en backhand på första stolpen när LIF-målvakten Kasimir Kaskisuo chansade lite i sidled och lämnade luckan. 1-0 efter 2:23!
Bara 11(!) sekunder senare kom även 2-0, Marcus Nilsson utnyttjade slarv från Leksand bakom mål och spelade fram till Remi Elie som fick in pucken till ett oerhårt jubel från hemmapubliken Elies första SHL-mål i FBK-tröjan!.
Gästerna fick nästa powerplay och då kom reduceringen, Justin Kloos fick på ett mäktigt slagskott som satt bakom en skymd Tomkins i FBK-målet.
Nytt PP för FBK som fick till ett ritkigt tungt tryck men inget mål. Efter detta var det stor hemmadominans med ett antal chanser att öka på ledningen men Kaskisuo gjorde några strålande räddningar och det var 2-1 in till paus.

Tredje perioden

Leksand gick på offensiven och Oskar Lang hade halvt friläge men Tomkins räddade åter.
Det luktade kvittering när FBK drog på sig en utvisning men istället stod Theodor Lennström för en grym individuell prestation. FBK-backen stack fräckt fram i mittzonen och bröt en passning, blev helt fri och grundlurade Kaskisuo till 3-1! Taket höll på att lyfta i arenan!
Målet tog lite udden ur Leksand och FBK kunde ganska enkelt bevaka sin ledning..
Leksand plockade målvakten med 2:15 kvar för spel sex mot fem. FBK var närmare 4-1 än en reducering och segern gick till hemmalaget.

En gedigen FBK-sgere där hela laget, från en starkt spelande Tomkins (vald till matchens lirare) i mål till siste forward, skötte sig mycket bra. Fem stjärnor även till en närmast euforisk hemmapublik!