FBK utslagna ur CHL efter förlängningsdrama
Publicerad: 2022-11-22
CHL
Mountfield HK - Färjestad BK 4-2 (2-0, 1-1, 0-1, 1-0).
Det blev dramatiskt värre när Mountfield gick upp till en 3-0-ledning men FBK reducerade till 3-2 och tog åttondelsfinalen till förlängning. Där avgjorde hemmalaget och FBK är därmed utslaget ur CHL.

Första perioden

FBK inleder på ett väldigt övertygande sätt och formationen med Remi Elie, Joakim Nygård och Per Åslund skapar två jättelägen att ta ledningen men hemmamålvakten Henri Kiviaho räddar dubbelt upp. FBK har 6-0 i skottövertag när en slumppuck hamnar hos Kevin Klima som i friläge släpper in pucken mellan benen på Matt Tomkins i FBK-målet.
FBK drabbades av matchens första utvisning och då small det igen. Fint inspel framför FBK-målet och Lukáš Cingel kunde stöta in pucken. 2-0 och nu ledde Mountfield sammanlagt med 5-4 efter FBK´s seger med 4-3 hemma i Karlstad förra tisdagen.

Tjeckerna gjorde det svårt för FBK med en väldigt intensiv press och Karlstadslaget hade svårt att få till några längre anfall. FBK fick ett powerplay, Remi Elie hade jätteläge i mitten men pucken smet utanför vänsterstolpen.

Andra perioden

FBK försökte jaga en reducering och hade sina chanser men man lyckades inte överlista hemmamålvakten. Oscar Lawner hade öppet läge efter en retur men skottet rakt på Kiviaho.
Tjeckerna var ruskigt snabba i sina omställningar och det var efter en sådan som 3-0 kom. Radek Pilař kom på vänsterkanten och stänkte upp pucken i det bortre krysset.
Nu var FBK illa ute eftersom det var 6-4 totalt för Mountfield.
Den nödvändiga reduceringen skulle dock komma då Oscar Lawner smällde in 3-1-pucken från halvdistans efter 16:33 med ett lågt skott på Kiviahos plockhandssida.

Tredje perioden

FBK fick inleda i powerplay efter en sen hemmautvisning i förra perioden men man fick inte till det spelmässigt. I spel 5 mot 5 fortsatte Mountfield att pressa aggressivt och gå hårt i sina spelvändningar.
Det var ett böljande spel med väldigt lite spel i mittzonen, det gick fort åt båda hållen. En billigt dömd utvisning på en FBK-spelare kunde ställt till det men FBK redde ut sitt boxplay.
Joakim Nygård var sånär igenom till ett friläge men istället vände hemmalaget och fick ett friläge men Tomkins räddade starkt.
Med drygt sju minuter kvar fick FBK nästa powerplay och efter bra spel kunde Marcus Nilsson spela över till Michael Lindqvist som sköt direkt. Målvakten hann inte över, det var 3-2 i matchen och 6-6 totalt!
Efter Lindqvists mål blev det betydligt försiktigare spel och det gick till förlängning.

Förlängning

Spel 3 mot 3 innebär öppna landskap på isen men förhållandevis få vassa målchanser. "Lilliz" Nilsson fick ett friläge från egen blålinje men hemmamålvakten räddade.
Efter drygt sju minuter kom avgörandet och det var Lukáš Cingel som överraskande sköt ett långskott som gick in via ribban bakom en skymd Tomkins i FBK-målet.

Målet innebar 4-2 i matchen och 7-6 totalt för Mountfield som går vidare till kvartsfinal medan ett utslaget FBK får ägna sig helhjärtat åt spel i SHL framöver.

Webredakt Hans-Göran Bäckström