Matcher och seriespel ställs in
Publicerad: 2021-01-08
Pandemi
Svenska Ishockeyförbundet har idag beslutat om en omställning och gör ändringar i seriebestämmelserna för säsongen 2020/2021.

Ändringarna avser seriebestämmelserna för kvalen till SDHL, Hockeyettan och J20 Nationell, SM-slutspelen för J20, J18, U16 samt återstående seriespel i SDHL, J20 och J18 Nationell säsongen 2020/21.

Den 18 december rekommenderade Regeringen att kommunala idrottshallar och annan ej nödvändig verksamhet ska stängas till den 24:e januari.
För ishockeyn innebar det att ingen verksamhet för barn, ungdom, juniorer eller seniorer som inte är yrkesmässig idrott fick bedrivas. Med hänvisning till den osäkerhet som föreligger gällande matchspel efter den 24:e januari, gör Svenska Ishockeyförbundet bedömningen att varken slutspel eller kvalspel kan genomföras enligt plan i de serier som inte tillåtits träna eller spela.
De serier som berörs av Regeringens rekommendation har inte hunnit genomföra tillräckligt många matcher för att säkerställa någon sportslig rättvisa och att under rådande förutsättningar kora seriesegrare och fastställa en ranking av lag är inte möjligt på den tid som återstår av säsongen i det fall något seriespel kan återupptas under våren över huvud taget.

Svenska Ishockeyförbundets styrelse beslutade därför idag om att ändra seriebestämmelserna för säsongen 2020/2021 och gör följande omställning:

• Inte genomföra några kval mellan regionnivån och förbundsnivån, och att till följd av det kvalificerar sigvinga nya lag från regionnivån till SDHL, Hockeyettan eller J20 Nationell
  • Spel i J18 och J20 Nationell återupptas inte under innevarande säsong
  • SM för U16, J18 och J20 ställs in.

Albin Tyllgren, ansvarig för Akademien kommenterar beslutet:
– Ett oerhört tråkigt besked som har en enorm påverkan på hockeysäsongen framför allt för våra lag inom dam, junior och ungdom. För våra ungdomslag så lever fortfarande hoppet där serierna tillsvidare är pausade. Oaktat uppstart av serier eller inte så kommer vi att utifrån rådande restriktioner och allmänna råd arbeta för att skapa förutsättningar till fortsatt träning och matchspel hos alla våra lag. Idrott i allmänhet och ungdomsidrott i synnerhet är viktigt för folkhälsan och vi kommer fortsatt att göra vad vi kan för att värna vårt ansvar om att hålla vuxna, barn och unga aktiva inom ishockey.