Sekunddrama när Färjestad vann toppmötet
Publicerad: 2022-01-14
DamEttan
En målsnål match för att vara Färjestad. Toppmötet med Sandviken blev en tät historia som avgjordes med bara fem sekunder kvar av matchen.

– Det var jäkligt skönt att jag hann med innan tiden var ute, sade matchhjältinnan Line Bialik Öien.

Tre viktiga poäng stod på spel och det var hemmalaget som tog kommandot i matchen från start. Ett kommando man egentligen behöll matchen igenom.
Skottstatistiken visar en klar slagsida åt det grönvita hållet (55-21), men Ellen Englund i Sandvikens mål storspelade och hade bra hjälp av sina backar. Lägg där till hemmalagets ineffektivitet i farliga situationer så är receptet klart för en målsnål match.

Men det var en bra och underhållande match där de båda lagen gav allt i 60 minuter. Matchens första mål kom i slutet av den andra perioden då nyförvärvet Andrine Furulund fick in pucken efter en tilltrasslad situation. Hon trodde hon hade gjort ett mål tidigare, men det hårda skotet tog den gången i målramen och ut.

Kvitteringen kom med kvarten kvar då gästernas Hilda Ljungberg knallade in från kanten och avlossade en kanon som satt stenhårt i Kaja Ekles plockhandskryss. Efter kvitteringen gasade hemmalaget på ännu lite mer i jakten på full pott. Chans på chans slutade allt som oftast i famnen på Englund i målet. Men en tekning med halvminuten kvar skulle bli avgörande. Line Bialik Öien fick tag i pucken och drev in den i zon. Med backen som screen lossade hon ett skott som likt kvitteringspucken satt stenhårt i nät - och detta med endast fem sekunder kvar på klockan.
– Den satt långt inne. Det var inte mitt första skott under matchen direkt, så det var jäkligt skönt att jag hann med innan tiden var ute. Det är alltid frustrerande att spela matcher där man inte får in pucken. Vi har jättemånga lägen, och de står i en box framför mål där det är svårt att komma förbi. Jag kände att får vi bara ett kontringsläge där vi får fart genom mittzon så måste den sitta, och det gjorde den, säger Line Bialik Öien till tonerna av ”Torparrock” som dånade från omklädningsrummet.
{!A}

En annan som gjorde en riktigt fin match var debutanten Maja Svensson.
– Det kändes jättebra, det var superkul och härligt att vara där ute på isen igen, sade Svensson som spelade sin senaste dammatch i början av december. Efter det spelade hon en match med killarna (J18) hemma i Trollhättan under mellandagarna.
– Jag har ju spelat med dom i hela mitt liv så man är van, man har rutin. Man lär sig, säger hon.

Finns det mycket erfarenhet att ta med sig från spel med killarna?

– Ja, absolut! Man blir van med styrka och fysiskt spel samt att det alltid är full fart, och framförallt att kolla upp. Det är viktigt, säger hon.

Nästa match är redan på söndag, även den hemma i Löfbergs Arena. Skärplinge kommer på besök och matchen startar klockan 15:30. Biljetter hittar du via den här länken.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - SANDVIKENS IK
2-1 (0-0, 1-0, 1-1)
Mål, FBK: Andrine Furulund, Line Bialik Öien. SIK: Hilda Ljungberg.
Skott: 55-21 (15-8, 21-4, 19-9)
Utv, FBK: 2x2 SIK: 5x2
Publik: 127