FBK vann i förlängningen mot HV71
Publicerad: 2021-02-20
Matchreferat
Färjestad BK - HV71 4-3 (1-1, 2-0, 0-2, 1-0). Gästerna tog ledningen men Färjestad vände till 3-1 efter en glimmrande mittperiod. I den tredje blev FBK lite passiva och HV kunde kvittera till 3-3. Olle Lycksell räddade FBK-äran genom att avgöra i förlängningen för FBK.

Första perioden

Båda lagen inledde lite försiktigt, det böljade åt båda hållen men utan någon större struktur och helt fritt från målchanser.
Det krävdes ett misstag för att målnollan skulle spräckas och det var för ovanlighetens skull Jesse Virtanen som slarvade. Christoffer Törngren stal pucken och tryckte in sin egen retur bakom Arvid Holm i hemmamålet.
I femtonde minuten tacklade Jonathon Blum HV´s Simon Önerud i bröstet. Önerud blev liggande men gick av isen, domarna tittade på repriserna men lämnade tacklingen utan åtgärd.
Kort efter kunde Jesse Virtanen ta revansch på sig själv när han direktsköt in 1-1-pucken från halvdistans.

Andra perioden

Efter några tama minuter tog hemmalaget tag i spelet. Efter ett monterlångt anfall där HV-spelarna såg ut att ha telefonstolpar i stället för ben fick Jakob Forsbacka Karlsson mitt i skottsektorn. "JFK" sköt och pucken gick in bakom en skymd Hugo Alnefelt. Per Åslund var, som vanligt, den som täckte förtjänstfullt. 2-1 efter 6:44!
Knappa minuten senare kom 3-1, efter ett nytt bra anfall. Albert Johansson klev in i mitten, fick pucken och la upp pucken vid högerstolpen med en backhand. HV´s försvarsspel lämnade mycket att önska och gästerna tog timeout.
Trots hela 14-3 i skott stod sig 3-1 till paus. Det kunde, och borde, varit ett par mål till för hemmalaget.

Tredje perioden

HV försökte lyfta upp spelet för en reducering men FBK hade bra kontroll och höll dem på utsidan. Victor Ejdsell borde ha gjort mål när han fick helt öppet mål efter fint spel. Alnefelt gjorde dock en makalös sidledsräddning.
Istället kom reduceringen kort efter då Anton Wedin fick in pucken på en skymd FBK-målvakt, 3-2 efter 7:58.
FBK spelade på sin bräckliga ledning och det straffade sig, 3-3 kom efter 16.18 genom Filip Sandberg. Det var även nära 3-4 men Anton wedins kanon träffade ribban.

Förlängning

Matchen avgjordes efter 1:26 då Carl Jakobsson drev upp pucken på vänstersidan och spelade över till Olle Lycksell som fick in pucken då Alnefelt inte riktigt hann över i sidled.