Jacob de la Rose klar för Färjestad BK
Publicerad: 2021-06-01
Lagbygget
Efter sju säsonger i NHL vänder värmlänningen Jacob de la Rose hem till Sverige och spel i Färjestad BK.

– Tanken att flytta hem har funnits hos mig ett tag och nu kände jag att läget var rätt. Det ska bli jättekul att komma hem till Värmland och spela för Färjestad BK, säger han.

Efter spel i klassiska klubbar som Montreal Canadiens, Detroit Red Wings och senast St. Louis Blues så blir Färjestad BK nästa adress för Jacob från Arvika. Omgivningen är dock inte okänd, då han redan nu är väl bekant med många av sina nya arbetskamrater.
– Jag känner ju en del från innan. Marcus ”Lilliz” Nilsson och jag känner varandra sedan lång tid tillbaka, likaså Mattias Göransson som jag spelat med under ungdomsåren. Sedan är det ju så att Johan Pennerborn var delaktig att jag en gång hamnade i Leksand så honom känner jag också, säger han.

Men Pennerborn är inte den enda i ledarstaben han känner väl.
– Nej, jag spelade faktiskt i samma kedja som Pelle Prestberg i Leksand. Kan ha varit den bäst betalde fjärdelinespelare jag spelat med, skrattar han.

Att Jacob de la Rose nu väljer Färjestad BK har sina anledningar.
– Dels som jag sa tidigare, att jag har många vänner i laget redan nu. Micke Wikstrand och jag vann VM tillsammans och Nygård har jag träffat eftersom han och ”Lilliz” hänger en del. Jag har sedan sex år tillbaka en lägenhet i Karlstad och ett ställe i Arvika och det var en stark känsla att få komma hem till nära och kära igen som också drog. Sist men inte minst den sportsliga biten. Färjestad har gett laget goda förutsättningar att göra något riktigt bra i flera år framöver då många nya och förlängda kontrakt är flerårsavtal. Är väldigt taggad över att komma hem och få en liten nystart på karriären. Jag vet att jag kan bidra med saker över hela banan så det ska bli riktigt kul, säger de la Rose.
{!A}

Peter Jakobsson har under lång tid försökt få till just den här värvningen.
– Har pratat med honom under ett flertal år och sagt att jag vill att han ska spela här. Vi gillar honom, och som vi ser det så är det en tvåvägsspelare. Vet att han hamnat i ett fack där borta, vilket är lätt gjort, men vi ser honom som en spelare i båda ändarna av isen. Han har gjort ett antal år i storklubbar i NHL och det ska bli spännande att se vad han kan göra i SHL med den erfarenhet han skaffat sig under åren. Vi vet att vi inte tar hem en poängkung utan en spelare som är jobbig att möta överallt på isen.
Härligt att en stor och stark värmlänning vänder hem till Värmland igen. Vi vet att vi inte varit ensamma om intresset, men han väljer ändå att åka hem till Karlstad och Värmland. Många av killarna som har valt att komma hem är bekanta sedan tidigare och det har såklart gjort sitt till. Det är inte utan att man redan nu längtar lite till hösten, ler Jakobsson.

Kontraktet med Jacob de la Rose är skrivet över tre år.