"Ante" Karlsson: – Studsade emot oss ikväll.
Publicerad: 2018-12-28
Eftersnack
Färjestad gjorde i långa stycken en helt ok bortamatch mot Linköping men föll med 5-4.
– De fick flera konstiga mål, det studsade emot oss ikväll, tycker FBK-tränaren Anders "Ante" Karlsson.

– Gör man fyra mål på bortaplan ska det normalt räcka till vinst, säger FBK-tränaren Anders "Ante" Karlsson.
Men matchen borta mot Linköping var ingen "normal" match. det började illa med 0-1 i baken redan efter 11 sekunders spel.
– Ett olyckligt mål där vi inte kom upp i skottlinjen som vi ville, säger "Ante". Jesper Olofsson försökte täcka bort skottet men pucken såg ut att snudda på honom och styras upp i vänsterkrysset, helt otagbart för målvakten Markus Svensson.
– Sen tycker jag att vi är det bättre laget i första perioden där vi hade mängder med lägen, vi hade två frilägen i boxplay.

I andra perioden blev det 2-0 innan Gustav Rydahl reducerade till 2-1. Sen ryckte Linköping till en klar 4-1-ledning.
– Vi bjuder på ett par mål i andra perioden, konstiga mål, konstiga studsar, suckar "Ante".
– De spelar sig inte till chanserna själva, tycker jag. Vi brukar inte släppa till såna mål.
Michael Lindqvist reducerade till 4-2 innan mitteperioden var över men 5-2 för LHC efter 6:47 blev avgörande.
– Ett mål som kommer från ingenstans efter en studs i kortsargen, jag vet inte vad som hände, suckar FBK-tränaren.
FBK reducerade visserligen till 5-3 (Joakim Nygård) och 5-4 (Martin Johansson) med fyra minuter kvar och FBK fick ett numerärt överläge med 3:21 kvar. Hur resonerade ni då?
– Att vi skulle fortsätta med hög press och lasta in pucken mot kassen, säger "Ante".
– Och det var inte långtifrån där på slutet…

"Ante" var trots förlusten i stort sett nöjd med laginsatsen.
– Det var många som gjorde en bra match, "Teddan" (Theodor Lennström, (Mikael) Wikstrand, (Johan`) Ryno var en härförare, Jocke (Joakim Nygård) var bra som vanligt.
– Och kul att Oskar Steen var tillbaka!

På söndag spelar FBK årets sista match hemma mot Brynäs i Löfbergs Arena.
– Jag har väl inte hunnit tänka så mycket på den matchen än men vi är väldigt staka på hemmaplan och det tänker vi var på söndag också, säger han.
– Vi har en fantastisk hemmapublik och kommer att köra som bara den, det kan jag lova!