Fikon och Jocke är lagets servicecentral

17 november 2017 15:00
| Personerna

Först på plats och sist att lämna. Det är vardagen för materialarna Jocke Andersson och Mikael ”Fikon” Frykestam.

– Det blir en livsstil mer än ett arbete, säger Jocke Andersson.


”Fikon” som enligt egen utsago har ”c:a 34 år i branschen” gör det han tycker är allra roligast. Att vara nära favoritsporten och samtidigt få möjligheten till samvaron med laget.
– Började i Sunne en gång i tiden men är sedan 6 år med runt a-laget. Det är mycket att göra och det går åt en del tid, men det är ju kul, säger han.

Jocke har några fler år i a-laget. Han gör nu sin nionde säsong och trivs även han som fisken i vattnet.
– Tror det skulle vara svårt att ha det här jobbet om man inte gillade det man gör.

På resan till Norrland är det lite extra logistik inblandat. Det är mycket omlastning av all utrustning och material innan man väl är på plats. Den här rutten startade i Karlstad med buss, för vidare transport till Arlanda. Väl där så ska alla hockeybagar, klubbor och annat bagage ha sina bagagetaggar. Något som Jocke brukar ha full koll på.
– Vi vet ju nästan alltid hur många bagar vi har med oss, men det kan ju variera. Allt som oftast har jag förberett allt innan vi anländer till flygplatsen och kan på så sätt få allt att flyta på ett okej sätt.

Väl på plats i Luleå packades allt in i en ny buss för vidare transport till arenan. Där ska allt ställas i ordning och spelarna tar hand om sina egna trunkar, plockar upp på sina respektive platser. Allt annat sköter Jocke och Fikon om. När bussen sedan tar med truppen för vidare transport till hotellet så blir de två kvar i hallen.
– Det ska slipas lite och så vill vi ju att allt ska vara klart till morgonvärmningen dagen efter. Så när alla andra har käkat klart middagen så brukar vi ramla in, säger Jocke.

När spelarna kommer till morgonvärmningen dagen efter så är grabbarna redan på plats. Kaffet är kokat, frukten upplagd och träningströjor upphängda. En totalservice helt enkelt. – De gör ett hästjobb. De är värda allt beröm och uppmärksamhet de kan få, för utan dom skulle inte det här fungera, säger Ante Karlsson.

Och så där rullar det på, match efter match.
Efter Luleåmatchen ska saker tvättas, torkas och packas ner i sina respektive trunkar. För att allt ska funka samarbetar de ofta med motståndarnas dito. Sammanhållningen mellan lagens materialare är bra och de hjälps åt för att göra livet lättare.
– Likaväl som vi hjälper till när lag besöker oss, lika enkelt och uppskattat är det ju när vi själva är iväg, säger Fikon.

När bussen mot Skellefteå är packad och klar så väntar en stunds rast för de båda. Restiden utnyttjas till vila och kanske slötittas det på någon serie. När bussen sedan stannar på nästa destination så rullar allt igång igen.
– Det är ändå ett skönt gäng att jobba med. Alla hugger i och hjälper till där det behövs, säger Jocke.

Nu blev inte hemresan ens i närheten som det var tänkt. Isig landningsbana i Skellefteå gjorde att flyget blev inställt. Det blev buss till Umeå där vi hade lyckats styra en charter. Strax innan Umeå meddelades dock att planet inte kunde lyfta från basen pga tekniska problem. Det innebar att bussen åter blev vårt färdmedel.

En sen ankomst till Karlstad förändrar inget inför lördagen.
Hemmamatch klockan 15:15, och sedan är det bara att packa ihop grejerna igen för ännu en sväng. På måndag rullar bussen söderut för match i Växjö på tisdag. Bussen rullar hemåt direkt efter matchen och ankomsten till Löfbergs Arena blir inte förrän sent på natten, mer tidig onsdagsmorgon. Träning på onsdag för att sedan åter packa in grejerna i bussen och åka till Örebro.

Det är ingen överdrift att kalla materialarna för hockeyns ”working class heroes”.

BAGAGEFAKTA

10 stora materialbagar
2 klubbväskor, innehållande c:a 80 klubbor
24 spelartrunkar
Allt inräknat landar vi på en totalvikt på c:a 750kg.