Junior: Omstart i alla serier
Publicerad: 2019-01-07
Junior
Juniorserierna startade upp i helgen efter ett längre uppehåll över jul- och nyårshelgerna. För Färjestads del med blandad kompott.

J20 var igång under nya lagledningen med Andreas Johansson i spetsen. Lördagsmatchen spelades i Löfbergs Arena och Södertälje stod för motståndet i den första matchen i J20 Super Elits fortsättningsserie.
Färjestad tog kommandot från start och hade en 3-1 ledning med sig in i slutperioden. Där vände dock SSK på steken och kunde till slut knipa alla tre poängen.

I söndagsmatchen mötte man Karlskrona och då hade även Carl Jakobsson och André Fredriksson anslutit till laget. De båda fanns med i a-laget och spelade lördagens match i Skellefteå.
Trots ett varsitt mål från Carl och André kunde inte FBK hålla emot utan matchen gick till straffläggning där gästerna drog längsta strået.

J18 startade upp 2019 med en norrlandsturné - en lyckosam sådan dessutom. Lördagsmatch i Umeå mot Björkläven och en stabil seger. Siffrorna skrevs till 6-2 i FBK-favör i en match där Alexander Hård af Segerstad blev tvåmålsskytt.

Vidare till Örnsköldsvik på söndagen och möte med Modo. Färjestad hade ledningen i stort sett hela matchen, men hemmalaget kunde med ett par minuter kvar av slutperioden kvittera och ta matchen till förlängning. En förlängning som bara blev 1:32 gammal innan Evan Stella satte pucken i när och fastställde slutresultatet till 4-3 till FBK.

U16 Elit Västra startade upp med ett riktigt toppmöte då Brynäs gästade Karlstad. En målrik förstaperiod där gästerna redan efter 5:19 hade ryckt åt sig en tvåmålsledning. Dryga två minuter senare var den dock kvitterad. Innan perioden var slut så hade dock Brynäs återtagit tvåmålsledningen och gick till vila med 4-2 i bagaget.
En tidig reducering i mittakten gav hemmalaget hopp, men med dryga 12 minuter kvar av matchen satte Brynäs sitt femte och stängde matchen. Förlust således med 3-5 för Färjestad som trots det skuggar just serieledaren Brynäs i tabellen.

J20: Brynäs IF - Färjestad, lördag 12/1 13:00
J18: Färjestad BK - Mora IK, torsdag 10/1 19:00 (Löfbergs Arena)
U16: Mora IK - Färjestad BK, onsdag 9/1 19:00