Ung talang tar plats i damtruppen
Publicerad: 2021-05-20
Lagbygget
Fram till nu har hon spelat sin hockey ihop med grabbarna i Forshaga. För junioren Filippa Lindgren blir det ett dubbelt miljöombyte när hon nu ansluter till Färjestad BK.

– Kul med nya lagkamrater och nytt lag, säger hon.

Tränare Silje Holös håller som bäst på att forma sitt lag. Några är redan på plats och ytterligare tillskott väntas bli klara inom en snar framtid.
– Vi har lite krokar ute som vi hoppas kunna ro i land, men inget är klart än så där får jag återkomma. Men det som är skönt är att vi har en stark stomme som fortsätter vår resa mot målet, säger hon.

Under onsdagen blev det klart att den unga men i sammanhanget rutinerade trion Linda Glädt, Hilda Södergren och Frida Larsson förlänger och att junioren Filippa Lindgren ansluter.
{!A}

Vad har du för förväntningar på Lindgren?

– Först och främst ska hon komma in i gänget, vilket inte blir några problem. Sen vill jag ju att hon ska ta för sig i gruppen och visa att hon är här på samma villkor som alla andra. Det ska bli spännande att se Filippas utveckling. Hon är fortfarande väldigt ung så vi får inte ha för stora krav på henne utan ge henne tid att komma in i det. Dessutom är det jättekul att det är en värmländsk tjej som kommer till oss. Det är ju lite så vi vill försöka bygga – om det går, säger Holös.

Är det en fördel eller nackdel att ha tränat med killarna?

– Tycker att det är en fördel. Det ger mer teknik och snabbhet i att träna med killarna. Men när de jag spelat med fyller 16, som jag själv, så kände jag att det var stopp för mig där. De växer ifrån en rent fysiskt, säger Filippa Lindgren som mestadels har spelat center.

Damlaget har tidigare under åren matchat en del mot killar.
– Beroende på divisioner så kan vi matcha både U15 och U16. Det som är den stora skillnaden är just fysiken. Killarna är oftast snabbare och starkare, men jag kan tycka att tjejerna är smartare. Vi måste närma oss i snabbhet för att kunna nå det mål vi alla vill och vi tränar hårt för att ta de steg som är nödvändiga, säger Holös.

Hur ser tiden fram till hösten ut för er?

– Vi tränar på tillsammans fram till sista veckan i juni. Sen tar vi ”ledigt” under juli där spelarna själva tar hand om sin träning innan vi ses igen i augusti. Vi har lite tester vi ska göra innan vi går på semester och det kan dyka upp en del annat också, avslutar Silje Holös.