Tredje raka förlusten för FBK
Publicerad: 2021-01-14
Matchreferat
HV71 - Färjestad BK 4-2 (0-0, 3-0, 1-2). Efter en bra, men mållös, första period av FBK körde HV71 över de grönvita i den andra. HV gick upp till 3-0, efter två mål i powerplay. HV gjordel 4-0 i tredje innan FBK putsade till siffrorna efter mål av Jonathon Blum och Daniel Viksten.

Första perioden

Båda lagen inledde lite trevande och släppte inte till något bakåt. FBk fick första numerära överläget och bra tryck men man drog på sig en egen utvisning. I spel 4 mot 4 hade Michael Lindqvist ett friläge efter 5:53 men JVM-målvakten Hugo Alnefeldt räddade.
Båda lagen drog på sig flera utvisningar men utan att motståndarna fick in pucken. FBK´s hetaste kedja med Jacob Peterson, Daniel Viksten och Victor Ejdsell tryckte på tungt i femtonde minuten men utan resultat.
Hemmalaget fick ett nytt powerplay i periodslutet men Arvid Holm höll tätt. 0-0 i paus med ett litet plus för FBK spel- och chansmässigt.

Andra perioden

HV fick en drömstart på perioden då 1-0 kom i powerplay efter 44 sekunder. Alexander Bergström pricksköt in pucken via vänsterstolpen.
Bara 47 sekunder senare kom även 2-0 då Jesper Kokkonen bröt in från vänsterkanten och fick in pucken mellan benen på Holm.
De två snabba målen satte tonen för resten av perioden, HV spelade med mycket energi och FBK blev lite små och passiva. Hemmalaget vann närkamperna och dominerade spelmässigt.
3-0 kom efter ett nytt powerplay då Erik Martinsson från backplats skickade in pucken bakom en skymd FBK-målvakt efter 16:39.

Tredje perioden

FBK gjorde ett försök i tredje och inledde väldigt piggt samtidigt som HV spelade på sin ledning och backade av lite.
Men när Alexander Bergström lite slumpartat sätter 4-0 via vänsterstolpen efter 5:37 kändes det avgjort.
FBK reducerade i åttonde minuten genom Jonathon Blum efter fint pass från Linus Arnesson.
FBK fick två raka powerplay och var väl närmast tvungna att få till en reducering om man ville ha poäng men HV höll tätt.

Med fyra minuter kvar stod Daniel Viksten för ett solonummer när han bakom mål bröt sig fram och tryckte upp pucken i första krysset till 4-2.
FBK plockade ut målvakten med 2:30 kvar men när man drog på sig en utvisning var matchen körd.