Dam: Nachi straffhjälte mot Sandviken
Publicerad: 2018-10-01
dam
Nachi Fujimoto var med och säkrade två poäng till Färjestad i helgens match i DamEttan Västra då hon slog in "game winning shot" i mötet mot Sandviken. En match som slutade 5-4 (1-0, 1-2, 2-2, 0-0, 1-0).

Damlagets största antagonister under förra säsongen, Sandviken, gästade Karlstad i helgen. Matchen stratade väl för Färjestad som hade 1-0 efter första perioden. En ledning som under mittenperioden förbyttes i ett underläge sedan Sandviken gjort både 1-1 och 1-2 inom loppet av 55 sekunder.

Emelie Lövgren, som satte Färjestads första, satte även sitt och lagets andra med dryga minuten kvar av den andra perioden och man kunde går till periodvila med 2-2.

Ella Albinsson gav Färjestad ledningen 5:30 in på slutperioden, på pass från en av lagets nya utländska spelare, Maree Dijkema. En ledning som var kvitterad fem minuter senare.

Emelie Lövgren var dock inte färdig för kvällen utan kunde sätta sitt tredje och lagets fjärde strax efter kvitteringen, och det var så när att man skulle hålla tiden ut. Men med 1:28 kvar att spela satte Sandviken 4-4 som också blev resultatet efter både full tid och den efterföljande förlängningen.

I den avslutande straffläggningen satte Nachi Fujimoto Färjestads första straff. Emelie Lövgren satte även hon en, och när så Lina Eriksson i hemmakassen inte släppte en enda straff förbi sig var extrapoängen i hamn.

5 av 6 poäng i de två inledande matcherna är facit så långt för FBK-damerna.