Färjestad vann tät match i Örebro
Publicerad: 2019-03-07
Matchreferat
Örebro HK - Färjestad BK 1-2 (0-1, 0-1, 1-2). FBK var starkast i första perioden och Jesse Virtanen satte 0-1. Örebro tog över i andra men Oskar Steen gjorde enda målet till 0-2. En tidig reducering i tredje satte en stor press på FBK men man avgjorde i slutet genom Michael Lindqvist och Gustav Rydahl.

Första perioden

Ett revanschsuget Örebro drevs på av en röststark hemmapublik, man ville ju ha revansch för de tre förlusetrna man hade mot FBK denna säsongen. Men när Örebro gick mer på rus spelade Färjestad mer strukturerat och hade de vassa målchanserna. Linus Johansson hade en styrning och Joakim Nygård ett slagskott som Jhonas Enroth i hemmamålet räddade.
Det var tufft med många närkamper men FBK stod upp bra och när man fick matchens första numerära överläge kom ledningsmålet. Michael Lindqvist satte upp pucken för backen Jesse Virtanen som fick på ett mäktigt slagskott och pucken satt nära högerkrysset. 1-0 för FBK efter 14:34!
Martin Johansson åkte igenom i nittonde minuten och sköt men Enroth räddade. Örebro hade sin kanske bästa chans i slutminuten då Christopher Mastomäki och Jordan Boucher hade en dubbelchans men Markus Svensson i FBK-målet räddade starkt.

Andra perioden

Hemmalaget fick upp farten ordentligt och Rodriga Abols kom halvfri efter två minuter men Svensson räddade. Ett Örebromisstag i femte minuten gav Oskar Steen fritt i mitten och hans handledsskott satt klockrent i högerkrysset. 2-0 efter 4:43!
Hemmalaget ägde mycket puck men hade svårt att ta sig in mot mål och skapa de heta målchanserna. Skotten som kom tog FBK-målvakten hand om på bästa sätt. Örebro fick ett powerplay i periodslutet men FBK och Svensson hade stämgt igen.

Tredje perioden

Örebro fick en drömstart då Glenn Gustavsson tryckte in en retur efter dryga minuten, 1-2!
Målet gav ytterligare energi för hemmalaget som nu gick på intensiv kvitteringsjakt och man hade en del halvchanser. FBK stod dock emot bra och hade en kontring i mitten på perioden där Daniel Viksten spelade över till Joakim Nygård på bortre stolpen men Enroth stod för en grym räddning i sidled.
Med dryga fem minuter kvar fick Örebro ett numerärt överläge men Markus Svensson storspelade. Vi väntade på att Örebro skulle plocka ut målvakten på slutet men då bröt Oskar Steen vid offensiva blålinjen och gick framåt. Framme vid mål spelade han över till Michael Lindqvist som kallt höll i pucken och lyfte in den över Enroth. 3-1 efter 18:36!
Örebro plockade målvakten direkt efter tekning och satsade allt framåt men det slutade med att Gustav Rydahl satte 1-4 i tom kasse.

En stark insats av FBK som efter sin 2-0-ledning sattes under stor press men försvarade sig mycket bra. Markus Svensson stod för en toppinsats mellan stolparna med ett antal klassräddningar.