Speciell match för Jacob Peterson
Publicerad: 2020-08-22
Försäsong
Det är alltid prestigematcher men för Färjestads nyförvärv Jacob Peterson var matchen mot Frölunda extra speciell, han spelade ju med Göteborgslaget förra säsongen.
– Klart det var lite speciellt mot gamla lagkompisarna, men det var synd att vi förlorade, säger FBK-centern.

Matcherna mellan Frölunda och Färjestad är alltid prestigefyllda och för nye Jacob Peterson extra speciellt. FBK-centern värvades ju just från Frölunda efter förra säsongen.
Hur kändes det, fick du lite extra uppvaktning?
– Nja, inte särskilt mycket, man tänker inte på det när man spelar match, men visst var det lite speciellt, säger Peterson.
– Synd att vi förlorade!

Vad tycker du om matchen?
– Vi började lite sisådär, slarvade en del och hjälpte inte varandra på isen, satte varandra i jobbiga situationer, säger Peterson.
– I andra steppade vi upp och spelade som vi skulle.
Det kan man lugnt säga för FBK vände 2-0-underläge till 2-3-ledning i mellanakten. Man spelade mycket snabbare, hade längre och precisare passningar som gjorde att Frölunda inte kunde stressa som i första perioden, det blev mer ytor och mer tid. Och man gick rakare mot mål, för trots Vikstens, Widerströms och Åslunds mål kunde det varit mer. FBK hade två klockrena stolpträffar, den andra från Petersons klubba.
– I tredje blev det en massa utvisningar och det blev lite som det blev men på det stora hela en helt ok match på försäsongen.
Det såg lite tröttkört ut i tredje, satt fredagskvällens match mot Leksand i benen, Frölunda hade ju vilodag igår?
– Nja, lite kanske det känns i benen, vi är inte vana täta matcher än, säger han.

Hur har du acklimatiserat dig till en ny stad och ett nytt lag?
– Jättebra, har känt mig varmt välkommen av både laget och staden.
Hur känns det spelmässigt?
– Jag får ju spela center igen, ha mycket puck, det är på den platsen jag trivs, säger den sympatiske 21-åringen som förra säsongen fick spela på en ytterforwardsplats i Frölunda.
Vad tycker du om Färjestads försäsong så här långt?
– Stundtals är det väldigt bra spel, vi hittar varandra bra men det är lite dippar som vanligt på försäsongen.
Vad tycker du kan förbättras? – En hel del men vi måste spela snabbare i powerplay, ha högre tempo. Men det också typiskt försäsong, avslutar han.