Förlust i den allsvenska premiären
Publicerad: 2023-02-04
Dam
En bra start på en förhand svår premiär. Så kan man sammanfatta första halvan i mötet mellan Frölunda och Färjestad i damallsvenskan. Hemmalaget kunde dock till slut vinna med 4-0 (0-0, 2-0, 2-0) inför 814 åskådare i Frölundaborg.

Två lag som gått igenom sina respektive serier utan en enda förlust. Någon skulle ju få den nollan spräckt, frågan var bara vilket av lagen. Frölunda, uppskrivna favoriter med en mängd tunga värvningar, är klar favorit att ta en av platserna i SDHL kommande säsong. Hur skulle Färjestad stå emot?

Bra, visade det sig. Frölunda gjorde första målet en bit in i den andra, där också det andra kom i ganska tät följd. FBK-chanser saknades inte, utan det fortsattes att malas på från värmländskt håll. När hemmalaget gjorde 3-0 med 2.32 kvar att spela så var det såklart ridå för dagen. Sista målet i öppen bur och den första förlusten för säsongen var kommen.

Det var trots allt inte en allt för nedslagen Silje Holös som kommenterade dagens resultat.
– Vi spelar en extremt bra första period. De hade inte mycket att komma med och skapade få målchanser. Vi spelar bra. och står upp fysiskt och de blir jättepressade, säger Silje Holös.

Känns inte som en 4-0 match direkt.

– Nej det tycker inte jag heller. Det är 2-0 till 57:28 i tredje när de sätter trean. Vi behöver gå för det och tar ut Jule (Flötgen) och fyran ramlar in, säger Holös.

Gjorde ni matchen jämnare än vad du trodde innan?

– Nej, grejen är att vi har scoutat dem mycket. Jag tror att de började märka att vi matchade och blev lite oroliga och körde varannat byte. Jag tycker inte det är en slump att vi gör det såpass bra, utan det är verkligen struktur och disciplin hela vägen.

Hur ser resten av helgen ut från nu?

– Ja, vi försöker åka härifrån nu. Det har varit lite strul buss och matlådor och så där, med det är sånt som händer. Tidig match mot Malmö i morgon (11:45), och sedan bär det hem till Karlstad igen, avslutar Holös.

MATCHFAKTA