Färjestad föll i Växjö
Publicerad: 2018-10-30
Matchreferat
Växjö - Färjestad 3-2 (1-0, 2-1, 0-1). Regerande mästarna Växjö visade effektivitet och gick upp till 3-0 efter halva matchen. Martin Johansson och Carl Jacobsson reducerade till 3-2 för FBK men trots rejält tryck på slutet nådde man inte ända fram till poäng.

Första perioden

Det var två lag med stor respekt för varandra från start och det var få målchanser. FBK fick första rejäla trycket under en avvaktande utvisning och under efterföljande powerplay men inget mål. Kort efter att Växjö blivit fulltaligt tappade FBK positionerna och Liam Reddox fick ett frilägeoch sköt distinkt in 1-0-pucken mellan benen på Adam Werner i FBK-målet.
Hemmalaget hade några halvchanser att öka på sin ledning men Werners plockhandske tog hand om pucken.
FBK, som saknade Markus Svensson, Sebastian Erixon, Per Åslund, Fabian Zetterlund och Gustav Rydahl ikväll, hade bitvis svårt att skapa vassa chanser mot SHL´s mest försvarsstarka lag.

Andra perioden

Det var bättre fart på spelet och mer böljande hockey från båda lagen. Alexander Johansson hade ett skott i vänsterstolpen i fjärde minuten men istället kunde Växjö öka på till 2-0 i powerplay två minuter senare. Brendan Shinnimin gav öppet mål för Julius Junttila och FBK-målvakten var chanslös.
FBK hade inget flyt, Axel Ottosson hade en puck i ribban i sjunde minuten och tre minuter senare sköt Jens Westin också i överliggaren.
Tur i kolossalformat hade istället Växjö när Shinnimin sköt ett skott som tog på Theodor Lensströms klubba och i en hög både över Werner som inte hann se riktigt vart pucken tog vägen.
När Toumas Kiiskinen fick ett friläge efter femton minuter räddade dock Werner starkt.
Med dryga minuten kvar av perioden kom reduceringen för FBK. Martin Johansson fick pucken på vänsterkanten, avancerade in mot mål och stänkte in pucken högt i första krysset med ett kraftfullt handledsskott som Viktor Fasth knappt hann reagera på.

Tredje perioden

I tvåmålsunderläge gick FBK betydligt hårdare i sin forechecking och man stressade hemmalaget bättre. Samtidigt öppnade man upp sig för spelvändningar för Växjö och Werner fick jobba i FBK-målet.
I mitten av perioden tryckte gästerna på rejält och man fick betalt. Alexander Johansson rundade motståndarmålet och spelade in framför där Carl Jacobsson sköt direkt. 3-2!
FBK fick chansen i powerplay med knappa fyra minuter kvar men trots press fick man inte in pucken. Man plockade målvakten på slutet och hade pucken i anfallszonen men Växjö försvarade sig bra och vann matchen.

Växjö bröt därmed Färjestads segersvit med effektivt målskytte och en smula tur. Dels med tanke på Shinnimins studs på 3-0-målet, dels då FBK hade fyra ramträffar i matchen.