Jacob Nilsson: – Inget vidare från vår sida
Publicerad: 2020-12-28
Eftersnack
Efter 1-4 borta mot Växjö var det ganska enkelt att summera matchen.
– Ja, vi spelade inte som vi brukar, kom inte upp i nivå ikväll, säger Jacob Nilsson.

Växjö, med 10 raka hemmvinster, tog tag i spelet från start och dominerade ganska stort.
– Vi spelade fast oss själva, fick inga ytor, de gjorde det bra, säger Jacob Nilsson.
Färjestad klarade sig undan första perioden med ett 0-1-underläge och Jacob kunde kvittera till 1-1 sju minuter in på andra perioden.
– Pucken studsade ut till mig så det var bara att skjuta.
FBK-centern fick en slumppuck i vänster tekningscirkel och tvekade inte utan sköt direkt och pucken for rakt in i det bortre krysset.

FBK låg under med 1-2 inför tredje perioden, inte minst tack vare Arvid Holms fina spel mellan stolparna.
– Ett bra läge i matchen, vi pratade om att ta chansen, säger Jacob.
FBK fick verkligen ett jätteläge då Växjös Martin Lundberg drog på sig ett matchstraff, fem minuters numerärt överläge med nio minuter kvar.
– Spelet i PP speglade väl matchen i stort, vi fick inte till det och borde fått in en puck där.
Växjö tryckte istället in både 3-1 och 4-1 i slutet och tog hand om alla tre poängen.

Varför gick det som det gick?

– Vi spelade inte som vi brukar, kom inte upp i nivå, det var inget vidare från vår sida. Växjö vann rättvist, konstaterar Jacob.

Formationen med Jacob som center mellan Per Åslund och Michael Lindqvist har blandat och gett lite på slutet.
– Tycker att det funkar bra mellan oss, vi skapar ändå en hel del men har helt klart mer att ge, avslutar 27-åringen.

Ny chans till tre poäng på onsdag för FBK då Brynäs kommer på besök till Löfbergs Arena.