Lagbygget: Jens Westin klar för Färjestad BK
Publicerad: 2017-04-01
Lagbygget
Färjestad BK värvar försvararen Jens Westin, 27 år, från Timrå IK.

– En rejäl back med ett stort hockeykunnande, säger sportchefen Håkan Loob.

Efter att ha lämnat Kramfors flyttade Jens till Örnsköldsvik för spel i Modos juniorer. Under tiden i Modo hann Jens med att testa på spel i SHL innan han flyttade till Finland och Espoo Blues. Det blev en säsong i Finland innan han landade i Timrå IK där han spelat under de fyra senaste säsongerna.
Nu bär det av till SHL igen och spel i Färjestad.
– Ska bli grymt kul att få komma till en storklubb och på något sätt vara del i det nya man vill skapa i Färjestad, säger han.

Han beskriver sig själv som en defensiv back men som på senare tid även smakat på det offensiva.
– Från början var det mest defensivt, men under de senaste åren har jag fått vara mer delaktig även framåt med lite power play och så. Jag har blivit mer allround helt enkelt, säger han.

Håkan Loob har bara gott att säga om Jens Westin.
– Det vi tar hit är en back med stort hockeykunnande, som dessutom visat prov på ett stort ledarskap och karaktär. Det är en kille som med sin inställning är beredd att offra det där lilla extra för laget och han har varit en av de ledande spelarna i årets Timrå.

Kontraktet med Jens Westin är skivet på 1+1 år.