"Pennan": – Måste rätta till vårt beteende!
Publicerad: 2018-09-22
Eftersnack
Efter 1-4-förlusten nere i Malmö var det besvikna tongångar i FBK-lägret. Under första halvan av matchen saknades tempo, inställning och kampvilja.
– Vi måste rätta till vårt beteende, komma tillbaka till det som gör oss framgångsrika, säger tränaren Johan Pennerborn.

Efter några byten i första perioden och ett eget, misslyckat powerplay var det Malmö för nästan hela slanten. De var aggressivare, intensivare i skridskoåkningen och hetare i närkamperna. Om inte FBK-målvakten Markus Svensson åter storspelat i målet hade det varit betydligt mer än 0-1 i baken efter första perioden.
– Vi måste rätta till vårt beteende, komma tillbaka till det som gör oss framgångsrika, suckade tränaren Johan Pennerborn.
– Vi var bekväma och jobbade inte tillräckligt hårt i början.

Trots hemmadominansen kunde FBK kvittera genom Linus Johansson i mitten av andra perioden. Målet gav en rejäl energikick och vi fick se mycket av det vi saknade tidigare i fart, intensitet och kampvilja hos de grönvita.
– Tyvärr kom deras 2-1 alldeles för snabbt efter kvitteringen, suckar "Pennan" vars lag inte saknade målchanser i det läget.
– Nej, Jocke Nygård hade två frilägen men fick inte in pucken.

Fem minuter in i tredje kom även 3-1 för Malmö.
– Då blev uppförsbacken tung, medgav FBK-tränaren som också konstaterade att alla tre Malmömålen så långt tillkommit med en man mer.
– Ja, de var bättre i "special teams" än oss ikväll, vi var för dåliga i boxplay och inte tillräckligt bra i powerplay.

FBK gjorde ett sista desperat försök på slutet med att plocka ut målvakten men straffades med 1-4 i tom kasse istället.
– Det är ingen skam att förlora här nere i Malmö, det var deras hemmapremiär och de är ett hårt arbetande hockeylag.
Målvakten Markus Svensson var FBK´s klart bästa spelare, stod för flera toppräddningar och räddade en straff.
– Ja, han gav oss ju chansen länge att till och med vinna matchen.

En besviken Pennerborn återkom flera gånger till egna laget, inställningen och egna spelet.
– Vi lägger energi på det vi kan påverka framöver men visst har vi lite att fundera på.

Nästa match spelar FBK i Timrå kommande torsdag, 27 september.