Adam Werners omväxlande dygn
Publicerad: 2018-12-30
Eftersnack
Adam Werner skulle vakta FBK-målet mot Brynäs men tvingades backa ur sedan han fått feber på kvällen före match. Men när Markus Svensson klev av matchen i slutet på första perioden blev det match för Werner ändå.
– Typiskt att det skulle hända idag men det kändes ändå bra att hoppa in, säger Adam.

Han var planerad att stå i mål mot Brynäs men planerna ändrades kvällen före.
– Hade feber igår och mådde inte så bra under hela dagen, fick inte i mig käk och tyckte att det var schysst mot laget att "Mackan" (Marcus Svensson) skulle kunna förbereda sig i tid när jag inte mådde helt hundra, förklarar FBK-målvakten Adam Werner.
Efter att Markus Svensson fått en puck i huvudet i slutet på första perioden var det bara för Werner att göra sig iordning och hoppa in på isen.
– Typiskt att det skulle hända idag men det kändes bra ändå att hoppa in, fick bara två skott på mig i andra, så det var lugnt, säger han.
Du var nästan sysslolös i en kvart?
– Ja, men man får snacka mycket och gå ut och stoppa lite puckar för att hålla igång, säger han.

FBK ledde med 3-2 efter halva tredje perioden och hade bra koll på spelet ända till slutminuten. Då kom Simon Bertilsson fri på högerkanten och sköt ett direktskott där FBK-målvakten gjorde en härlig sidledsräddning. Trodde du på seger då?
– Nja, det var ju en minut kvar så det var aldrig klart för mig, säger Adam som fick släppa in kvitteringspucken med 40 sekunder kvar.
– Lite skitmål, ett hopslag framför kassen och vi var lite svaga framför eget mål, suckar han.
– Vi kanske ska vara lite mer hänsynslösa där och hugga av klubban.
Typiskt att det var just Tomi Sallinen som fick avgöra?
– Nja, kanske lite men det spelar ingen roll egentligen, det är lika tungt att förlora ändå.
Tomi Sallinen är alltså centern som fick lämna FBK för några veckor sedan och gjorde sin första match för Brynäs mot just FBK.

I förlängningen blev det väldigt händelserikt med många öppna målchanser.
– Det blir ju så tre mot tre, slår man en gubbe eller bryter ett pass blir det frilägen eller två mot en, säger FBK-målvakten.
– Samtidigt måste chansa lite och våga vinna och inte bara spela "safe".
Vad säger du om straffläggningen? – Första hade jag bra koll på och den andra drar han i ribban, Sen gör samma gubbe två liknande straffar fast han byter hörn, han gör det bra, konstaterar Adam.
– En extra läge att vinna matchen, såklart det är lite tungt.
Victor Söderström la de två sista straffarna för Brynäs och satte båda. En kall 17-åring?
– Kanske de som är bäst på straffar, säger han med ett snett leende.

Ni borde vunnit den här matchen?
– Ja, men det känns som att det är lite vårt eget fel att vi förlorar, vi spelar inte riktigt som vi kan. Gav bort första perioden, sen spelade vi jättebra i andra och tredje. – Sånt som händer, säger han om den sena 3-3-kvitteringen.

Fullsatt arena (8.250 åskådare), hur känns det?
– Jättekul att spela, riktigt häftigt, en go känsla att gå ut och spela, säger 21-åringen.

Hur gick det med Markus Svensson?
– Jag vet inte faktiskt, såg inte vart pucken tog, på axeln eller huvudet, det är olyckligt att det är en sån smäll att han tvingas utgå, hoppas han är ok när vi fortsätter om två dagar.