Lennströms dubbla mål räddade poängen
Publicerad: 2022-09-24
Eftersnack
Färjestad var illa ute mot Linköping efter att man hamnat i 1-3-underläge i den tredje perioden. Theodor Lennström såg dock till med två mål att kvittera till 3-3.
– Jäkligt starkt att vi jobbar oss tillbaka in i matchen, ett styrkebesked, säger "Teddan".

Matchen mellan Linköping och Färjestad blev en lite konstig match där målen inte kom särskilt logiskt. Färjestad hade två raka numerära överlägen i första perioden, hade ganska bra spel men fick inte in pucken. När Linköping fick sitt första powerplay small det med bara 32 sekunder kvar till första pausen. Sen var det spel mot ett mål i den andra periodesn första halva men FBK´s kvittering kom istället i numerärt underläge några minuter senare.
– Ja, vi gnuggade på i deras zon i långa perioder och tryckte ner dem men är inte tillräckligt noggranna och effektiva i anfallsziónen första fyrtio minuterna, säger Theodor Lennström.
– Vi är inte tillräcligt vassa när vi får lägena.

Sen kom 2-1 och 3-1 för Linköping i början av tredje som en käftsmäll.
– Ja, det såklart, men det är jäkligt starkt att vi jobbar oss tillbaka in i matchen, ett styrkebesked, tycker "Teddan".
Du tryckte först in reduceringen till 3-2 efter två varv av Marcus "Lilliz" Nilsson runt målet.
– Jag försökte hitta ytorna hela matchen och det var ett bra samspel med "Lilliz" där.
Lennström stod även för kvitteringen till 3-3 efter en otroligt rörig situation framför Linköpingsmålet där 6-7 spelare låg i en hög ihop med målvakten.
– Jag var med inne i gröten där i början men sen tänkte jag att jag tar ett steg ut och fick pucken på bladet.
Du fann den lilla luckan bakom Marcus Högberg i LHC-målet.
– Det var en liten lucka där, jag lyckades lirka upp den i nättaket, skönt att se den gå in.

Lite ojämn domarnivå med flera tveksamma FBK-utvisningar i tredje perioden.
– Ja, man kan tycka att det var lite svårt att veta nivån idag men de gör alltid sitt bästa och det kan inte alltid vara perfekt, säger FBK-backen.
Är ni nöjda med en poäng med tanke på 3-1-underläget?
– Jag tycker faktiskt att vi var värda tre poäng idag men man får ju inte alltid som man vill, säger han.
– Men det var mycket bra vi kan ta med oss från matchen till den kommande veckan.

Theodor Lennströms inledning på säsongen imponerar. Med sina 3 mål och 1 assistpoäng leder han interna skytteligan och poängligan efter tre spelade omgångar.