Ny seger i årets bästa match
Publicerad: 2022-11-19
NDHL
Det blev en jämn historia. Bortamötet med Falu IF svängde fram och tillbaka, men Färjestad står fortfarande med en nolla i förlustkolumnen efter att matchen i Dalarna slutat 3-4 (1-1, 2-3, 0-0).

En match i högt tempo. Så beskrev i korta ordalag Färjestads tränare Silje Holös dagens match. En match som hon också ansåg vara säsongens bästa.
– Helt klart. Vi spelade jättebra och lät pucken göra jobbet. Vi var starka i duellerna och visade kyla när det hettade till vid några tillfällen. Tjejerna ska ha all heder av dagens insats, berömmer Holös.

Emmy Alasalmi gav Färjestad ledningen sent i den första perioden. En ledning som dock kvitterades innan pausvilan kom.
Esteri Kalliomäki gav Färjestad ledningen åter i den andra perioden. Men några gyllene minuter för hemmalaget gjorde att både kvittering och ledningspucken satt bakom Jule Flötgen i FBK-kassen.

Hemmaglädjen höll dock bara i 33 sekunder innan Emmy Alasalmi gjorde FBK:s tredje och sitt andra för kvällen. Innan perioden var slut hade Färjestad återtagit ledningen genom ett powerplaymål av Emma Murén. En ledning som höll hela vägen in.

– Det var en riktigt rolig match, en spännande match. Det jag gillar mest med dagen är segern och det faktum att vi höll oss kalla när det hettade till. Det är lätt att dras med i det där när det väl drar igång. Nu blir det en skön hemresa, avslutar Silje Holös.

MATCHFAKTA

{!A}