Förlust efter dålig slutperiod
Publicerad: 2022-08-18
Träningsmatch
Leksands IF - Färjestad BK 3-1 (0-1, 0-0, 3-0). Joakim Nygård gjorde 1-0 i första perioden, en ledning man höll ända in i den tredje. Där vände Leksand med tre raka mål efter en svag FBK-insats i slutakten.

Första period

Leksand inledde bäst och hade några halvchanser men det vållade inte Matt Tomkins i FBK-målet några större problem. Efter fem minuter jämnade FBK ut spelet och i sjunde minuten kom ledningsmålet. Victor Ejdsell spelade in i mitten där Joakim Nygård fintade sig mellan LIF-backarna. Helt fri lurade han Mantas Armalis och la kyligt in pucken mellan benen. 1-0 efter 6:31!
Spelet böljade fram och tillbaka men det var inte så vassa målchanser åt något håll förrän i slutet av perioden då Leksand hade några lägen. Men Tomkins såg väldig lugn och trygg ut och det var 0-1 i paus efter 9-8 i skott.

Andra perioden

Leksand dominerade kraftigt första sju minuterna, fick med sig ett powerplay men en starkt spelande Tomkins spelade strålande mellan stolparna, räddade bland annat ett par fria lägen.
Sen kom utvisningarna i snabb följd och det hackade sönder spelet. Inget av lagen visade upp nåt särskilt i spelet med en man mer och FBK´s 1-0-ledning stod sig.
I slutminuten drog FBK på sig en ny tvåa men Carl Jakobsson fick friläge i slutsekunderna. Jakobsson fick in pucken i mål via Armalis men slusignalen hann precis ljuda några tiondelar före pucken led över mållinjen.

Tredje perioden

Även i den tredje perioden tog Leksand hand om spelet och efter ett stolpskott kom kvitteringen genom en styrning av Emil Heineman som ställde Tomkins helt. 1-1 efter 4:35.
FBK var tvungna att höja sig och gjorde det genom betydligt aggressivare spel högt upp i banan. Det var böljande spel och lagen bytte chanser med varandra men målvakterna höll tätt.
I fjortonde minuten kom 2-1 för Leksand, en ny styrning, nu från Kalle Östman.
Nu var det ombytta roller och FBK tvingades jaga. Men ett ödesdigert pucktappfrån Victor Ejdsell vid egen blålinje gav Carter Camper friläge. Camper lurade Tomkins och tråcklade in 3-1-pucken med 4:49 kvar.
FBK plockade målvakten med tre minuter kvar för spel sex mot fem men kunde trots rejält tryck inte få in någon mer puck.

Sett över sextio minuter en rättvis Leksandsseger, de var lite piggare i benen och snabbare på pucken.

I FBK får Matt Tomkins plus i kanten med ett antal fina räddningar, målen var inte så mycket att göra åt, två styrningar och ett friläge. I övrigt var det kul att se Theodor Lennström, Mattias Göransson och Joel Nyström tillbaka i spel även om det helt naturligt såg lite ringrostigt ut.

Matchfakta:

Första perioden:
0-1 (6:31) Joakim Nygård (Victor Ejdsell)
Andra perioden:
Inga mål.
Tredje perioden:
1-1 (4:35) Emil Heineman (A. Lundqvist)
2-1 (13:47) Kalle Östman (Tobias Ekberg)
3-1 (15:11) Carter Camper

Skott: 36-28 (9-8, 16-8, 11-12)
Utvisningar: LIF: 3 x 6 min. FBK: 3 x 6 min.
Publik: 919 (spelades i Malung)

Webredakt Hans-Göran Bäckström