Vi laddar för toppmöte!
Publicerad: 2022-12-02
inför match
Fyran mot trean i tabellen - Färjestad mot Timrå. Det är vad som står på menyn i Löfbergs Arena klockan 15:15 i morgon.
– Det ska bli fantastiskt att komma hem till Karlstad igen, säger Timråtränaren Ante Karlsson.

Färjestad kommer från en förlust i Ängelholm. Hemmalaget hade 3-0 innan Michael Lindqvist satte två raka och gjorde match av det igen. En sista push i slutperioden, där det gavs möjligheter till kvittering, slutade dock med ytterligare en hemmapuck i när (tom kasse) och 4-2 till Rögle. Nu väntar ännu ett tufft motstånd i Timrå som igår hemmaslog Frölunda med 5-0.
– Timrå har varit ruskigt starka på slutet och har några forwards som verkligen sticker ut. Vi behöver vara noggranna i allt vi gör där ute och måste matcha vårt lag på det sätt vi tror funkar bäst för oss, säger Tomas Mitell som förfogar över i stort sett samma manskap till morgondagens match.
– Det har inte tillkommit några nya skador så det kommer nog att se ganska lika ut.
{!A}

I motståndarbåset kommer gamle Färjestadsbekantingen Ante Karlsson att stå.

Vad är dina tankar inför morgondagen?

– Det första jag tänker på är att vi ska njuta av matchen. Det känns alldeles underbart att vi satt oss själva i den sitsen att jag får möjlighet att ta med mig mitt Timrå till mitt andra hem och spela en toppmatch i SHL. Det är verkligen så det känns. De fyra år jag fick i Färjestad är mina bästa yrkesår hittills i livet. Jag lärde mig att älska staden, det utvecklade mig som människa och jag har fått vänner för livet. Det kommer att kännas lika speciellt som alltid när man går in i Löfbergs Arena, säger Karlsson.

Vad har gjort att Timrå IK är ett topplag i SHL?

– Det är många parametrar. Men vi har våra strukturer i spelet, vi spelar som ett lag och har såklart fått in en hel del kompetens i laget. Det är många av spelarna som har haft viljan att komma hem och spela för Timrå. De gör det inte för att tjäna pengar i första hand utan för att få spela i just den här tröjan. Det bygger klubbkänsla, och vi har även många i laget som gjort en del säsonger hos oss och över tid fått samma känsla. Det tror jag är en del av det. Jag ser verkligen fram emot morgondagen, säger Karlsson.

Matchen i Löfbergs Arena startar klockan 15:15 och går även under temat ”Kids Day”. Från klockan 14:00 kommer några av de spelare som inte kan vara med på isen att finnas i entréhallen så de yngre kan få sig en autograf eller kanske en bild.
Löfbergs Arena öppnar klockan 13:15.

Efter SHL-matchen så är samtliga besökare välkomna att stanna kvar i Löfbergs Arena. Klockan 18:00 startar NDHL-matchen mellan vårt eget Färjestad BK och Sandviken/Brynäs. Så stanna gärna kvar och stötta våra obesegrade tjejer på sin resa mot SDHL!
{!B}