Segersviten bruten i Mora
Publicerad: 2019-03-01
Matchreferat
Mora IK - Färjestad BK 2-0 (1-0, 0-0, 1-0). Hemmalaget tog en tidig ledning och trots massor med målchanser för FBK gjorde man även 2-0 efter halva tredje perioden. 3-0 kom i tom kasse i slutsekunderna, Moramålvakten Janne Juvonen var stor hjälte då han räddade alla 40 FBK-skotten.

Första perioden

Mora fick en drömstart då Michael Keränen sköt ett skott som FBK-målvakten Markus Svensson tappade in via plockhandsken redan efter en minut.
Sen var det Färjestad som satte upp tempot och skapade mest med sin skridskoåkning resten av perioden. Man klarade av ett numerärt underläge innan man fick ett eget powerplay och man testade Moramålvakten Janne Juvonen rejält men inget mål.
Efter femton minuter fick Carl Jakobsson en trippelchans, den sista i stolpen, och två minuter senare fick Alexander Reichenberg fritt läge i mitten men Juvonen räddade allt.
1-0 i paus efter 7-16 i skott kunde Mora vara väldigt nöjda med.

Andra perioden

FBK öppnade bra och Michael Lindqvist hade en dubbelchans i tredje minuten. Spelet böljade mer än i första och lagen bytte chanser med varandra men båda målvakterna var täta.
Om FBK var det något bättre laget i den första halvan av perioden så tog hemmalaget över den andra halvan och Markus Svensson tvingades till en rad fina räddningar i FBK-målet.

Tredje perioden

Färjestad höjde tempot ett snäpp och tryckte på rejält för en kvittering med ett mer desperat spel. Man bombarderade Moramålet, skotten var hela 1-10 efter åtta minuter, men Juvonen spelade mycket starkt i Moramålet. Därför kom Spencer Abbotts 2-0-mål överraskande och ologiskt efter 9:36 och nu var det en brant uppförsbacke för FBK.
Bara minuten senare hade Emil Aronsson öppet mål men pucken smet utanför högerstolpen. Oskar Steen hade ett skott i vänsterstolpen för FBK i trettonde minuten, pucken ville bara inte in!
Ett energifyllt hemmalag gjorde det svårt för FBK och 3-0 kom lite typiskt i slutsekunderna. Janne Juvonen blev stor hjälte då han räddade samtliga 40 skott mot Moramålet.

Omedelbar chans till revansch imorgon, då är det FBK-Mora kl. 18.00 i Löfbergs Arena.