FBK-debut för 18-årige Alfred Bergman
Publicerad: 2020-12-30
Eftersnack
När Färjestad mötte Brynäs hade man fyra spelare födda 2002 med i laguppställningen. Ikväll var det Alfred Bergmans tur att debutera.
– Nåt man alltid har drömt om och inget jag hade räknat med imorse, säger Alfred.

Färjestad har en hel drös spelare borta pga skador och sjukdom. Då öppnas dörren för det unga gardet som trycker på underifrån i J20-laget. Mot Brynäs fick Alfred Bergman chansen då Martin Johansson tvingats kasta in handduken.
– Nåt man alltid har drömt om och inget jag hade räknat med imorse på träningen, säger Alfred.
– Precis innan jag åkte hem efter träningen sa Gereon till mig att förbereda mig och kom hit vid sjuttontiden, i fall. Men då visste jag fortfarande inte att jag skulle spela.
– Gjorde mig förberedd som inför alla matcher och när jag kom hit visste jag att jag skulle vara med i laguppställningen som extraforward men kunde inte föreställa mig att jag skulle få ett enda byte.
Nervös?
– Nej, faktiskt inte, jag har varit med och tränat några dagar nu, säger 18-åringen.
– Det var väl precis innan man kom ut på isen, då kröp det lite i kroppen.

Halva matchen hann spelas innan det var dags, hur är det att bara sitta och titta på?
– Det är också häftigt men sen sa Gereon (Dahlgren, FBK-tränaren) att jag skulle in så det var bara att hoppa in och köra.
Vad tänkte du då?
– Nu jävlar! Det kanske är det enda byte jag får i hela matchen så man får göra så gott man kan.
Det var ett lyckat första byte där han var nära att bli målskytt.
– Jens Westin fick på ett bra skott som jag var säker på att jag skulle styra in den men jag missade pucken, skrattar han.
– Fick åka ner och gräva i hörnet istället.
Det blev bra det också för han fick med sig en utvisning i närkampen.
– Trodde att det var jag själv som blev utvisad först, jag var lite övertänd och tryckte honom lite i nacken där. Men sen hörde jag att lagkamraterna jublade lite, så det var en skön känsla.

18-åringen är synnerligen välväxt, 190 cm lång och väger nästan 100 kg.
– Ja, jag gillar att spela fysiskt, har en stor kropp och gillar att använda den.

Fick du lite "blodad tand" av SHL-debuten?
– Ja, man är där och nosar nu och vet att här kan man få chansen framöver, säger han entusiastiskt.
– Bara att ligga i och göra så gott man kan vid varje chans man får för att kanske få vara med längre fram. Det betydde jättemycket att få känna på två byten, att få känna hur det känns.

Färjestad har många unga talanger som får möjligheten, mot Brynäs hade man fyra spelare födda år 2000, en spelare född 2001 och fyra spelare födda 2002 i laguppställningen.
Brynäs? Ja, de hade en spelare född år 2002 i sin laguppställning ikväll.
9-1 till FBK på ungdomsfronten, även om man förlorade matchen efter förlängning. En sund investering i framtiden!

Webredakt Hans-Göran Bäckström