Ejdsell: – Vi blir hårt straffade.
Publicerad: 2023-02-04
Eftersnack
Efter 0-4 borta mot Växjö var det ganska enkelt att analysera. 0-3 redan efter 20 spelade minuter avgjorde matchen.
– Tuff start, uppförsbacke med utvisningar som vi blir hårt straffade för, säger Victor Ejdsell.

Första perioden borta mot Växjö blev tuff för Färjestad, för tuff. Fyra raka utvisningar emot och ingen med sig och Växjö gjorde mål i två av dem.
– Växjö är inte riktigt laget man vill kliva av med 0-3 efter första perioden.
Växjös tredje mål gjordes dessutom ynka fyra sekunder före paus, ett jobbigt mål mentalt.
Ni inledde ändå ganska bra rent spelmässigt?
– Det är väl inget fel på spelet i 5 mot 5 idag men vi blir straffade i special teams och de är tuffa att ta sig tillbaks mot. De spelar på ett speciellt sätt och håller spelarna utanför egen kasse, man måste kriga enormt för att ta sig in där.
Det ville sig inte riktigt för er, jagade 1-3 i andra och istället kom 0-4?
– Ja, exakt, sen tyckte jag att vi nog var förtjänta av några mer powerplay idag, vilket kanske gjort att vi kunnat jämna ut matchen, det fanns lite mer att önska där, säger Victor.
– Det blir inte så öppet spel som mot andra lag utan det blir mer returmål och sånt som avgör matchen.

Ni hade en hel del målchanser, trots allt, men fick inte in pucken bakom Emil Larmi i Växjämålet.
Var Larmi bra eller var det ni som gjorde honom bra?
– Jag tycker att han var bra, det var han sist också. De spelar på ett sätt som gynnar honom, han är väldigt aggressiv mot skytt och en blockande målvakt. De spelar väldigt mycket "box ut" och ska stå och få bort spelarna som vill in mot kassen. Han skiter i returerna, de får backarna ta hand om. Det vi egentligen borde göra är lite mer sidledspass men det är svårt, de är bra.
Det blev lite grinigt i tredje?
– Det blir lite känslor, lite frustration när vi ligger under och vi kunde fått med oss lite mer från domarna, säger FBK-centern.
Linus Johansson och Tomas Mitell var väldigt kritiska mot domarna i Cmore?
– Jag håller med dem, t ex i sista där får Linus en tvåa för en crosschecking när Linkan åker på samma sak, en crosschecking i ryggen, det är lite för okonsekvent.

Nu väntar ett landslagsuppehåll och Färjestad spelar nästa match hemma mot Malmö tisdag 14 februari.
Landslagsuppehållet kommer lägligt för er?
– Det kommer väl lägligt får man säga, vi har en tuff skadelista på många etablerade spelare så förhoppningsvis får vi tillbaka nån gubbe, hoppas 27-åringen.
Joakim Nygård blev sjuk och kunde inte spela mot Växjö.
– Det är klart att "Jocke" betyder mycket för det här laget, han kan ju riva upp försvaren på egen hand. Men det är andra som betyder mycket också så vi hoppas att vi f¨år tillbaka nån snart.